Top-5: Meest iconische helmen

(c) Mercedes AMG

De Formule 1 rijdt nu al drie races rond met de halo. We zouden er inmiddels een beetje aan gewend moeten zijn, maar Lewis Hamilton is nog steeds niet om. De viervoudig wereldkampioen denkt er zelfs over zijn ontwerp af te schaffen: het schilderen kost een flinke bom duiten en waar doe je het nog voor?

Het personifiëren van helmen begon in de jaren vijftig. Het was een manier van de rijders om zich van elkaar te onderscheiden en in de loop der jaren werden ze steeds meer het gezicht van de coureurs. De meest opmerkelijke uit 68 jaar Formule 1:

Graham Hill

Het ontwerp is afkomstig van de roeiclub waar Hill in zijn jonge jaren lid is. De acht witte strepen op een donkerblauwe ondergrond symboliseren de bladen van acht roeispanen. Inmiddels is de helm met de witte strepen het symbool van een race-dynastie: niet alleen vader Graham, ook zoon Damon en kleinzoon Josh droegen en dragen de helm.

Graham Hill (r) met Jim Clark en in de achtergrond zoon Damon

James Hunt

Ook de wereldkampioen van 1976, grijpt terug op zijn jeugd. Hunt kiest voor een zwarte helm voorzien van de kleuren blauw, geel en rood van zijn school (Wellington College) en in witte letters zijn naam. Kimi Raikkonen brengt in 2012 een prachtige ode aan zijn held, door tijdens de GP van Monaco een Hunt-livery te dragen.

James Hunt, wereldkampioen in 1976

Ayrton Senna

Misschien wel de meest iconische helm in de autosport. Of Senna nu voor Toleman, Lotus, McLaren of Williams rijdt: het geel, groen en donkerblauw herken je uit duizenden. Het ontwerp is simpelweg gebaseerd op de kleuren van de Braziliaanse vlag en afkomstig van Sid Mosca, de Braziliaan die ook de helmen van Fittipaldi en Piquet ontwerpt.

Senna in de McLaren MP4/6, 1991

Elio De Angelis

De laatste van de ‘gentleman’s racers’. Elio de Angelis debuteert in 1979 voor Shadow. Meer nog dan zijn prestaties op de baan, valt De Angelis op door zijn pianospel en zijn Simpson RX-1 racehelm. De Italiaan wint in zijn carrière twee Grands Prix, voor hij in 1986 tragisch aan zijn einde komt bij een test op Paul Ricard. Als eerbetoon neemt Jean Alesi het ontwerp van De Angelis over.

 

Alesi eert De Angelis, 1990

François Cevert

Jackie Stewart mag met z’n Royal Stewart tartan Buco dan wel een prachthelm hebben, de prijs voor het beste design van de jaren zeventig gaat naar zijn teamgenoot François Cevert. De jonge Fransman rijdt – voor hij omkomt op Watkins Glen – slechts vier seizoenen Formule 1, maar laat een verpletterende indruk achter. Niet in het minst door het simpele, maar prachtige ontwerp van zijn helm in de Franse kleuren, aangevuld met geel.

 

Jouw reactie