Ferrari geeft uitleg over dramatische pitstop Bahrein

(c) Scuderia Ferrari

Terwijl nu ook bij McLaren de wielen van de wagens vallen, heeft Ferrari uitleg gegeven over het ongeluk vorige week in Bahrein waarbij een lid van de pitcrew zijn been brak.

Volgens het team zou het ongeval het gevolg zijn van een haperende sensor in de wheelgun. Die sensor registreert wanneer het oude wiel wordt afgeschroefd en vervolgens wanneer een nieuw wiel wordt opgeschroefd. Als alles goed gaat krijgt de coureur via deze sensoren een groen licht te zien dat aangeeft dat hij weer mag vertrekken en dat is precies waar het in Bahrein met Kimi Raikkonen mis lijkt te zijn gegaan.

Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene trok vanochtend tijdens een persbijeenkomst in China het boetekleed aan: “We hebben bij dit soort situaties met drie factoren te maken: menselijke, mechanische en elektronische. Wat er is gebeurd is dat er iets misging bij het linkerachterwiel dat niet goed is opgepikt door de elektronische sensor dat het groene licht moet geven.”

Het incident bij Ferrari staat niet op zich: vanochtend was er dus het malheur bij Stoffel Vandoorne, het tweede incident voor McLaren dat tijdens de wintertest in Barcelona hetzelfde zag gebeuren bij Fernando Alonso. En bij Haas F1 ging het mis in Melbourne. De Amerikanen verloren daar kostbare WK-punten toen zowel Romain Grosjean als Kevin Magnussen moesten uitvallen omdat hun wielen niet goed ware gemonteerd.

De wedstrijdleiding van de Formule 1 doet inmiddels onder aanvoering van Charlie Whiting een onderzoek naar de incidenten.

Geld verdienen met je Formule 1-kennis? Doe mee met een van de race-spellen en win tot 2.500 euro aan prijzen!