Oorlog tussen Rossi en Marquez weer hoog opgelaaid

“Ik hoef hem niet te spreken en ik hoef zijn excuses niet, want hij meent het toch niet en het interesseert hem geen bal. Hij doet het gewoon expres.” Valentino Rossi is helemaal klaar met Marc Marquez nadat die hem in de slotfase van de MotoGP van Argentinië onderuit reed. “Onbedoeld”, wierp Marquez tegen. “Ik kwam niet te agressief binnendoor, maar op een vochtige plek op de baan blokkeerde mijn voorwiel, waardoor ik Valentino raakte en hij crashte. Maar het was geen andere situatie dan eerder tussen Zarco en Pedrosa, waarbij Dani crashte.”

Zie ook Crutchlow wint bizarre MotoGP Argentinië, drie penalty’s voor Marquez

Door het incident, dat Marquez een penalty van 30 seconden en dus een achttiende plaats opleverde, is de rivaliteit tussen de twee weer hoog opgelaaid. Aan het einde van het seizoen 2015 ging het helemaal mis tussen de twee, toen Rossi Marquez ervan beschuldigde Jorge Lorenzo te helpen in diens strijd om de wereldtitel, en daardoor automatisch Rossi tegen te werken in diens poging voor de tiende keer wereldkampioen te worden. De sfeer tussen de twee, maar vooral tussen hun respectievelijke aanhang, was maandenlang om te snijden.

‘Marquez ronduit gevaarlijk’

Terwijl de relatie tussen Rossi en Marquez vorig seizoen net weer een beetje de goede kant op leek te gaan, is het nu dus weer oorlog. “Mijn relatie met Marquez is wel het minste probleem”, vond Rossi. “Een fout maken, je verremmen, een voorwiel dat blokkeert: dat kan iedereen wel eens gebeuren. Maar bij hem gebeurt het doorlopend omdat hij veel te agressief rijdt. Alleen al dit weekend heeft hij vijf van dit soort situaties gehad, vanaf de eerste vrije training toen hij bijna Maverick Viñales onderuit reed. Hij toont totaal geen respect voor andere coureurs. Hij rijdt op een niveau dat ronduit gevaarlijk is. Dat is wat ik ook tegen de wedstrijdleiding heb gezegd en ik hoop van harte dat die zijn verantwoordelijkheid neemt, want het is te gevaarlijk. Ik ben echt bang als Marquez nog maar in de buurt komt, want je weet dat de kans groot is dat hij je eraf rijdt. Die gast is een gevaar op de baan.”

Marquez erkende dat hij de fout in was gegaan bij het inhalen van Aleix Espargaro. “Ik heb het snelheidsverschil niet goed ingeschat en dat was fout. Ik moest toen één plaats opgeven, en om zeker te zijn heb ik er twee opgegeven. Maar de inhaalactie met Rossi was niet te agressief. Dat was gewoon een samenloop van de omstandigheden: mijn voorwiel blokkeerde, ik kon de machine niet op de lijn houden en raakte hem. Dat spijt me bijzonder, maar als hij mijn excuses niet wenst te accepteren, dan kan ik daar ook niets aan doen.”

‘Nooit ofte nimmer expres’

Het begon allemaal door een misverstand op de grid, vertelde Marquez. “Mijn motor sloeg af en ik was al onderweg naar pitlane toen hij weer aansloeg. Ik weet dat ik naar pitlane moet als de motor niet loopt, maar toen hij weer aansloeg, wist ik niet wat ik moest doen. De marshall die daar stond wees me naar de grid, dus ik nam aan dat het goed was om terug naar mijn plaats te gaan. Ik was dan ook verrast toen ik een ride through-penalty kreeg.”

Vanaf dat moment ging het mis. Marquez viel door de penalty terug naar de negentiende plaats en begon vanaf daar zijn opmars om zo snel mogelijk terug naar voren te komen. Daarbij had hij eerst de aanvaring met Espargaro en daarna met Rossi. “Nogmaals: het was mijn fout. Dat erken ik, maar ik bestrijd dat het een te agressieve manoeuvre was. Ik zou nooit ofte nimmer een ander expres raken. Nooit.”

Het hele incident tussen Rossi en Marquez is hier te zien

Espargaro: ‘Petrucci kwam harder in’

Aleix Espargaro, het eerste slachtoffer van Marquez in zijn inhaalrace, vond de penalty’s voor Marquez terecht en ‘niet te licht’. “Hij kwam hard in, maar niet harder dan anderen. Danilo Petrucci kwam veel driester langszij in Turn 2 en die is niet gestraft. We hebben een miljoen camera’s rond de baan en op de motor, dus die actie is vast wel terug te zien. Als Marquez een penalty krijgt, moet Petrucci er ook een krijgen.”

Foto’s: MotoGP.com