Mercedes verklaart 'party mode'

10-saturday-monza

Voorafgaand aan de Grand Prix van Australië was er veel te doen over de zogenaamde ‘party mode’ waarin de Mercedes-motor van Lewis Hamilton tijdens de kwalificatie zou zijn afgesteld. Met die feestmodus zou de viervoudig wereldkampioen in Q3 ‘fluitend’ naar de pole position zijn gekoerst.

Mercedes heeft nu een korte uitleg gegeven over wat de party mode inhoudt. Daarbij ontkent de stal overigens dat de motor een speciale kwalificatiesetting heeft, maar wel geeft men toe dat er hier en daar wat met de instellingen kan worden gespeeld. De motor is dan wat instabieler, maar heeft wel meer vermogen.

Tijdens de race, wanneer betrouwbaarheid belangrijker is dan extra power, wordt de krachtbron weer iets teruggeschroefd. "De belangrijkste taak van een PU [krachtbron] is de balans tussen prestatie en betrouwbaarheid. Formule 1 gaat over presteren, maar met slechts drie krachtbronnen per seizoen is betrouwbaarheid steeds belangrijker aan het worden. We gebruiken in een raceweekend drie basisinstellingen: één voor de vrije trainingen, één voor de kwalificaties en één voor de races. De instelling voor de kwalificatie heeft het meeste vermogen en wordt afhankelijk van de concurrentie tijdens de hele kwalificatie of bijvoorbeeld alleen in Q3 gebruikt. Elke krachtbron heeft een maximaal aantal kilometers waarop deze kwalificatiemodus gebruikt kan worden. De coureur bepaalt samen met zijn engineer, wanneer hij welke modus wil gebruiken."

Overigens hebben volgens Mercedes de klantenteams Force India en Williams de beschikking over precies dezelfde opties. En het is geen geheim dat ook de andere motorfabrikanten de krachtbronnen zo kunnen tweaken dat ze waar nodig en waar verantwoord meer of minder vermogen kunnen oproepen.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden