Grand Prix Retro eregalerij – Mike Hawthorn

Lewis Hamilton veroverde afgelopen seizoen zijn vierde wereldtitel. De Mercedes-coureur is één van de tien Britten die in de Formule 1-historie wereldkampioen is geworden. In 1958 was Mike Hawthorn de eerste.

Het elf races tellende seizoen is spannend. Stirling Moss en Hawthorn zijn in een hevige strijd verwikkeld en de beslissing in het kampioenschap valt pas in de laatste race in het voordeel van Hawthorn. Het verschil tussen beide kemphanen bedraagt slechts één punt.

Interesse in racen

Dat Hawthorn in de racerij verzeild zou raken, ligt in de lijn der verwachting. Vader Leslie is garagehouder en racet op motoren. Bovendien ligt de garage dichtbij het circuit van Brooklands. De auto- en motorraces spreken tot de verbeelding en de kleine Mike besluit dat hij coureur wil worden.

Financieel gesteund door zijn vader maakt Hawthorn in 1952 zijn entree in de Formule 1. In België eindigt de Brit in een Cooper als vierde. Met een derde plaats in Groot-Brittannië en nog een vierde plek in Nederland wekt Hawthorn de interesse van Enzo Ferrari, die de Brit vervolgens onder contract neemt.

Eerste Formule 1-zege

In de Ferrari 500 wint Hawthorn in Reims zijn eerste Formule 1-race. In een titanenstrijd verslaat de Brit met een duimbreedte verschil Juan Manuel Fangio. Op het podium barst Hawthorn in tranen uit en wordt getroost door de Argentijn.

In 1954 loopt Hawthorn brandwonden na een crash in Syracuse, een race die niet meetelt voor het kampioenschap. Ondanks het ongemak eindigt de Brit als derde in eindstand om de wereldtitel. Met een zege tijdens de seizoensafsluiter in Spanje en drie tweede plaatsen kent Hawthorn een succesvol seizoen, dat echter wordt overschaduwd door de dood van zijn vader.

Vertrek bij Ferrari

Hawthorn besloot Ferrari te verlaten en te gaan racen voor het team van Vanwall, zodat hij naast het racen ook op het garagebedrijf kan passen. Na twee races keert hij terug bij de Italiaanse renstal, maar Mercedes is in 1955 oppermachtig. Een zesde plaats in Aintree is het hoogste haalbare voor de Brit.

Een overstap naar BRM draait vervolgens uit op een mislukking. Een podiumplaats in Argentinië is het enige hoogtepunt in een seizoen vol teleurstellingen. In Monaco en België gaat Hawthorn niet van start en in Groot-Brittannië haalt hij de finish niet. Een uitstapje naar het team van Vanwall levert hem in Frankrijk een tiende plaats op.

Terug naar Ferrari

Met een terugkeer naar Ferrari komen ook de successen terug. In zes races eindigt Hawthorn twee keer op het podium. Het is niet voldoende om Fangio van zijn vijfde wereldtitel te houden.

In 1958 doet Hawthorn volop mee in de strijd om de titel. Hij heeft hevige concurrentie van het Vanwall-duo Stirling Moss en Tony Brooks. Het tweetal wint zeven van de elf races, maar valt ook vaak uit. Hawthorn wint slechts één race, maar eindigt daarnaast ook vijf keer als tweede en eenmaal als derde.

Hulp van concurrent Moss

Bovendien profiteert Hawthorn van de sportiviteit van Moss. Tijdens de Portugese Grand Prix eindigt Hawthorn als tweede achter Moss, maar de Ferrari-coureur wordt gediskwalificeerd. Hawthorn zou, om zijn bolide weer aan de praat te krijgen nadat hij is stilgevallen, een stuk in tegengestelde richting hebben gereden. Moss is het niet eens met de beslissing en doet een goed woordje bij de wedstrijdleiding. Het besluit wordt teruggedraaid en Hawthorn behoudt zijn tweede plaats en de daarbij behorende zeven punten.

De strijd om de titel blijft hierdoor spannend tot en met de laatste race. In Marokko moet de beslissing vallen. Op het Ain-Diab Circuit gaat Moss aan de leiding gevolgd door Phil Hill en Hawthorn. In de slotfase laat Hill zijn teamgenoot Hawthorn voorbij, die dankzij de tweede plaats achter Moss net een punt voorsprong houdt om de wereldtitel voor zich op te eisen.

Besluit om te stoppen

Na het winnen van het wereldkampioenschap zet Hawthorn een punt achter zijn Formule 1-loopbaan. De dodelijke ongelukken dat jaar, met name van vriend en teamgenoot Peter Collins, grijpen hem aan en doen hem besluiten te stoppen.

Lang kan hij niet genieten van het leven buiten het circuit. Op 22 januari 1959 verongelukt Hawthorn op de openbare weg. Het is dan pas 29 jaar oud.

Mike Hawthorn – 10 april 1929 – 22 januari 1959

Races: 45
Pole positions: 4
Zeges: 3
Wereldtitels: 1
Eerste race: 1952 België
Eerste zege: 1953 Frankrijk
Laatste zege: 1958 Frankrijk
Laatste race: 1958 Marokko

Jouw reactie