Grand Prix Retro eregalerij – Jochen Rindt

1970 is een bijzonder jaar in de Formule 1. Het is de enige keer in de historie dat een coureur na zijn dood wordt gekroond tot wereldkampioen. Jochen Rindt valt deze macabere eer te beurt, als hij vier races voor het einde van het seizoen dodelijk verongelukt. Zijn voorsprong in de stand om de wereldtitel is dermate groot, dat zijn leidende positie niet meer in gevaar komt.

Die ruime voorsprong heeft Rindt opgebouwd dankzij vijf zeges, waarvan vier op een rij. Na de uitvalbeurt in Oostenrijk moet de Duitser, die met een Oostenrijkse licentie rijdt, weer punten gaan pakken op Monza.

Op zoek naar meer snelheid

Om de snelle Ferrari’s in Italië bij te houden, besluit Rindt in samenspraak met Lotus-teambaas Colin Chapman om de vleugels van de Lotus 72 C te halen. Het lijkt een goede keuze. Door de luchtweerstand te verminderen, gaat de auto sneller. Teamgenoot John Miles klaagt dat hierdoor de Lotus moeilijk onder controle te houden is, maar Rindt zegt geen problemen te hebben.

In de laatste training gaat het verschrikkelijk mis voor Rindt. Op weg naar de Parabolica breekt de Lotus ineens uit. De rechter remschijf heeft het begeven. De bolide boort zich in de vangrails en tolt nog een aantal maal tegen de geleiderail aan, waarna de Lotus tot stilstand komt. De toegesnelde hulpdiensten bevrijden Rindt uit de auto, maar hij overlijdt in de ambulance op weg naar het ziekenhuis.

Opgevoed door grootouders

28 jaar daarvoor wordt Rindt geboren in het Duitse Mainz. De Tweede Wereldoorlog woedt in alle hevigheid en tijdens een bombardement op Hamburg komen zijn ouders om het leven. Rindt wordt opgevangen door zijn grootouders, die in Oostenrijkse Graz wonen.

Hij ontwikkelt een interesse in de autosport en gaat uiteindelijk aan de slag met singleseaters. Na successen in de Formule 2 maakt hij in 1964 tijdens de Oostenrijkse Grand Prix zijn debuut in de koningsklasse van de autosport. In een Brabham van Rob Walker Racing haalt Rindt de finish niet. Het is zijn enige Formule 1-race dat jaar.

Aan de slag bij Cooper

Hij tekent bij Cooper. Het wordt een moeilijk eerste jaar. Een vierde plaats in Duitsland is het hoogst haalbare in 1965. Een jaar later gaat het aanmerkelijk beter. Rindt wint dan wel geen race, maar twee tweede plaatsen en een derde plaats bezorgen hem een derde plek in de eindstand om de wereldtitel. In 1967 schort het aan de betrouwbaarheid van de Cooper. Slechts twee keer haalt Rindt de finish en twee keer wordt hij vierde.

Rindt maakt de overstap naar Brabham, dat twee jaar op rij wereldkampioen is geworden. Het wordt niet een seizoen waarop hij heeft gehoopt. De auto is te onbetrouwbaar om een rol te kunnen spelen in de strijd om de titel. Rindt ziet de finishvlag in slechts twee races. Overigens eindigt hij die twee races wel als derde.

Naar Lotus

In 1969 verruilt Rindt Brabham in voor Lotus. Na een uitvalbeurt in Zuid-Afrika crasht hij zwaar in Spanje. Rindt loopt een gebroken neus en een hersenschudding op en mist hierdoor de Grand Prix van Monaco. Na zijn terugkeer strijdt Rindt om de dagprijzen. Op Watkins Glen slaagt hij erin zijn eerste zege te boeken.

Na het vertrek van Graham Hill is Rindt een seizoen later de nummer één bij Lotus. Omdat de Lotus 72 nog niet gereed is, gaat Rindt van start in de verouderde Lotus 49 C. Hij opent het jaar met een 13de plaats in Zuid-Afrika. Na een uitvalbeurt in Spanje wint Rindt de Grand Prix van Monaco. Als hij twee races later in de Lotus 72 C stapt, rijgt hij de zeges aaneen. In Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland staat hij op de hoogste trede van het ereschavot.

Noodlot

Meer zeges komen er niet bij, want in Italië slaat het noodlot toe. Rindts vrouw Nina neemt aan het einde van het seizoen de bokaal, behorend bij het wereldkampioenschap, in ontvangst.

Jochen Rindt – 18 april 1942 – 5 september 1970

Races: 60
Pole positions: 10
Zeges: 6
Wereldtitels: 1
Eerste race: 1964 Oostenrijk
Eerste zege: 1969 Verenigde Staten
Laatste zege: 1970 Duitsland
Laatste race: 1970 Oostenrijk

Jouw reactie