Geen snelle oplossing voor inhaalprobleem

(c) Formula 1.com

Terugkijkend op de Grand Prix van Australië concludeerde Ross Brawn dat het de openingsrace aan een ‘essentieel ingrediënt’ ontbrak: inhaalacties.

“Daar waren er erg weinig van in deze eerste race van het seizoen”, zegt de sportief directeur van de Formule 1. Slechts vijf coureurs slaagden er in Melbourne in een andere coureur in te halen ondanks de toevoeging van een derde DRS-zone.

Reglementen liggen vast

Een snelle oplossing voor het inhaalprobleem is er niet. Volgens Brawn kan pas vooruitgang worden geboekt bij een structurele benadering van het probleem. En daar wringt de schoen. De komende drie jaar is er geen structurele verandering mogelijk, omdat de reglementen vastliggen.

“Een van onze doelstellingen is dat we 2021 auto’s hebben die het mogelijk maken voor coureurs om echt te strijden op het circuit. Daar werken we aan met de FIA en de teams”, zegt Brawn in gesprek met persbureau Reuters.

Onderzoek

Tot die tijd doen de FIA en de Formule 1 onderzoek naar aerodynamica waarbij gebruikt wordt gemaakt van windtunnelmodellen en computertechnologie. “We moeten een auto ontwerpen die het huidige prestatieniveau evenaart, maar waarbij we wel wiel-aan-wielgevechten zien.”