De column van Frits van Eldik: ik zou…

F1-fotograaf Frits van Eldik

Dan word je op zaterdag gevraagd om een column te schrijven die je maandagochtend in moet leveren. Blijkbaar kon niemand anders maar ik zeg toe. Ik schrijf dit thuis vanaf de bank. Nee ik was niet live aanwezig in Melbourne.

De reden is simpel, er viel niets te verdienen en dus was het veel verstandiger om niet af te reizen. Ik zou iets kunnen schrijven over Foodwatch. Triest was dit bericht van de vrijdag voor de race in Australië: Voedselwaakhond Foodwatch kan niet langer aanzien hoe er met name via autocoureur Max Verstappen (20) reclame wordt gemaakt voor het energiedrankje Red Bull. De organisatie doet aan de vooravond van het Formule 1-seizoen, een oproep aan de producent van het spul om geen link meer te leggen met jongeren en sport. Precies deze vrijdag komen zij met dit bericht. Kortom je wilt een statement maken tegen Red Bull door gebruik te maken van de marketingmachine die Red Bull rondom Max Verstappen en de seizoenstart heeft opgetuigd. Niet vorige week, niet komende week, maar precies dit weekend. Meelopers!

Racing Team Nederland

Ik zou ook een stukje kunnen schrijven over Nyck en Giedo. Mooi was het nieuws vorige week dat Nyck de Vries Racing Team Nederland gaat versterken in het World Endurance Championship. Dat vind ik goed nieuws omdat ik de hoop heb dat Van der Garde en De Vries samen een beetje professionaliteit binnen het team kunnen brengen. Het is natuurlijk geweldig dat een man als Frits van Eerd zo’n liefhebber van de autosport is dat hij een dergelijk project uit de grond stampt. Dat is bewonderenswaardig, alleen denk ik dat je voor hetzelfde geld vooraan kunt rijden. Dat je met de juiste mensen op de juiste plaats wél resultaten kunt boeken. Hoe je het ook bekijkt Frits van Eerd is de zwakste schakel, maar niet een zwakke schakel. Als je kunt zorgen dat hij zichzelf verbetert en dus nog meer plezier beleefd aan zijn fantastische hobby, kun je echt mee doen om de prijzen. Maar het zit hem in de details. Het maximale halen uit de auto en de mensen. De juiste mensen op de juiste plek. Althans, als je het hebt over sportieve prestaties. Als het gaat om bombarie maken met een prachtige gele auto hebben ze de wereldtitel wel te pakken.

In 2008 won Van Merksteijn Motorsport de titel in de Le Mans Series en de 24 uur durende uitputtingsslag ten zuidwesten van Parijs. Niet omdat Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen zo snel waren, maar omdat ze sponsor/eigenaar Peter van Merksteijn iedere sessie sneller konden laten rijden door de juiste coaching. Met alle respect voor Van Merksteijn maar ik schat Van Eerd hoger in. Hij kan als rallyrijder prima auto’s besturen maar heeft in de BOSS Serie veel gereden met auto’s met veel vermogen én downforce. Als Giedo en Nyck de rol van coach op zich nemen dan zijn er mogelijkheden tot mooie dingen.

Hou op over die halo!

Ik zou ook iets kunnen schrijven over dé klaagzang. Langzaamaan word ik er een beetje moe van. Het gezeur en gejammer over de halo. We weten al heel lang hoe dat ding er uit ziet. En nog altijd blijven we zeurpieten houden die er niet over op kunnen houden. Van die types die op een regenachtige dag de hele dag zeggen dat het regent. Dan naar buiten gaan zitten kijken met een chagrijnige bek en maar blijven klagen. Denk je dat het dan opklaart? Het ergst zijn de mensen die hopen dat ze de halo er snel weer af halen. Dat gaat dus niet! De auto’s zijn zo ontworpen dat de Halo nu deel uit maakt van het totaal. Zaag het ding van de Mercedes en de kans is groot dat de auto achteraan rijdt. Leg je er bij neer, maak er het beste van want het gezever over dat lelijke stuk carbon veranderd de situatie niet. Ik vind het ook lelijk en het werk wordt er niet leuker op maar wel uitdagender en dat is mijn drijfveer. Het is bijna te hopen dat we heel snel een ongeluk krijgen waarbij de halo zijn meerwaarde bewijst. Misschien dat we er dan over op kunnen houden.

Professioneel

Ook zou ik iets kunnen tikken over de professionaliteit van de Formule 1. Dat geldt dan met name als je praat over het gigantische bereik dat de sport heeft. De mensen bij Formula One Management (FOM) weten hoe een event te organiseren, ze laten niets aan het toeval over. Het is een geoliede machine. Toen vorig seizoen in Abu Dhabi het nieuwe logo werd onthuld hingen er direct over het hele circuit de juiste vlaggen en logo’s. Indrukwekkend! Hoe schrijnend was het dan om te zien dat de borden, die na kwalificatie van de Australische GP 2018 op start/finish staan met een grote 1, 2 en 3, het oude logo nog hadden. De verklaring is vrij simpel. Die borden worden door de FIA neergezet en zijn sinds Abu Dhabi vorig seizoen niet meer gebruikt. Deze zijn 10 minuten voor het einde van de sessie uit een flight case getrokken en geen mens die er over nagedacht had… Jammer.

Ik kan het hebben over de mannen van Haas. Die zagen door twee fouten bij de pitstops vele punten in rook opgaan. Onnodig, maar laat zien hoeveel druk er op die mannen staat gedurende die 3 seconden. Maar dat doe ik allemaal niet. Ik besteed mijn column aan Max Verstappen. Wat hij teweeg brengt. Ik ben even een rondje gaan lopen tijdens de Grand Prix omdat het zo saai was, maar het was, net als vroeger bij grote gebeurtenissen, stil op straat.

www.fritsvaneldik.nl

Jouw reactie