Grand Prix Retro eregalerij – Keke Rosberg

Nico Rosberg is tegenwoordig al lang niet meer de zoon van Keke. De voormalig Mercedes-coureur won meer races dan zijn vader, maar tot 2016 ontbrak op de erelijst van Nico een prijs die zijn vader wel wist te bemachtigen: de wereldtitel. Een titel die Keke in 1982 won.

1982 is misschien wel een van de meest turbulente jaren in de Formule 1-historie. Ricardo Paletti en Gilles Villeneuve komen om het leven en titelkandidaat Didier Pironi crasht zo zwaar dat de Fransman daarna nooit meer zijn niveau heeft bereikt.

Spanning

Maar bovenal is het een uitermate spannend seizoen. Liefst een handvol coureurs maakt kans op de titel. Vanwege de strijd tussen de teams met turbomotoren en atmosferische motoren wint geen enkele coureur dat jaar twee races. In totaal winnen elf rijders in 1982 een Grand Prix, onder wie Rosberg.

De Fin, die rijdt voor Williams, wint in Dijon de Grand Prix van Zwitserland. Opmerkelijk is dat dit de eerste zege van Rosberg in de Formule 1 is. De overwinning komt niet uit de lucht vallen, want Rosberg presteert zeer constant in 1982. Naast de zege staat hij nog vier keer op het podium. Met een vijfde plaats op het parkeerterrein van Caesars Palace in Las Vegas verovert de Williams-coureur de wereldtitel.

Late entree in Formule 1

Hoewel Rosberg dan al 34 jaar is, is hij pas vijf seizoenen bezig in de Formule 1. Na een voortraject in onder meer de Europese Formule 2, Formule Atlantic en Formule Pacific Series maakte hij in 1978 zijn entree in de koningsklasse van de autosport.

Rosberg gaat aan de slag bij Theodore. De Fin maakt indruk door in zijn tweede race, die niet meetelt om het kampioenschap, in de stromende regen op Silverstone naar de overwinning te rijden. Het succes krijgt geen vervolg, want in de daaropvolgende vier Grands Prix weet Rosberg zich niet te kwalificeren.

Heen en weer pendelen

Hij vertrekt naar ATS, maar keert na drie races terug bij Theodore om het seizoen vervolgens bij ATS af te sluiten.

Halverwege 1979 duikt Rosberg op bij Wolf, maar de renstal verkeert in zijn nadagen. Aan het einde van het seizoen stopt Wolf ermee en Rosberg vindt emplooi bij Fittipaldi, die de inboedel van Wolf heeft overgenomen.

Magere resultaten

Een derde plaats in de eerste race van het seizoen in Argentinië is meteen het hoogtepunt. Vaak valt Rosberg uit en drie keer weet hij zich niet te kwalificeren. Een vijfde plaats in Italië aan het eind van het jaar is een kleine pleister op de wonde.

In 1981 gaat het bergafwaarts. De renstal van voormalig wereldkampioen Emerson Fittipaldi weet nauwelijks het hoofd boven water te houden en dat is terug te zien in de resultaten. Rosberg blijft dat jaar puntloos. Een negende plaats, in Brazilië, is het hoogst haalbare.

Aan de slag bij Williams

Het vertrek van Alan Jones uit de Formule 1 opent voor Rosberg de deur bij Williams. Een overtuigende test op het circuit van Paul Ricard levert hem een contract op bij het Britse team. De samenwerking levert in het eerste jaar meteen de wereldtitel op.

In het tweede jaar is Rosberg geen partij voor de coureurs die wel worden voortgestuwd door turbomotoren. Hij wint wel in Monaco, na een goede gok om te starten op slicks, maar daar blijft het verder bij, op een derde plaats in Detroit na.

Geen geluk met turbomotor

In 1984 besluit Williams ook over te stappen naar turbomotoren, maar de betrouwbaarheid van de Honda-krachtbron is ver te zoeken. Liefst tien keer haakt Rosberg voortijdig af in een race. Toch slaagt hij erin een zege te boeken. In het snikhete Dallas sluit hij een turbulent Grand Prix-weekend winnend af.

Op het circuit van Silverstone zet Rosberg in 1985 een record in de boeken dat pas in 2002, door toedoen van Juan Pablo Montoya, zal sneuvelen. De Fin rijdt in de Williams naar de pole position met een duizelingwekkende gemiddelde snelheid van 258,9 km/u.

Derde in eindstand

Ondanks twee zeges en drie podiumplaatsen doet Rosberg niet mee om de wereldtitel. Hij wordt uiteindelijk derde in de eindstand, maar te veel uitvalbeurten en een twaalfde plaats in Duitsland zorgen ervoor dat de Fin niet hoger eindigt.

Het is zijn laatste seizoen voor Williams. Hij verruilt de renstal in voor McLaren, dat in 1984 en 1985 de wereldtitel heeft veroverd met Niki Lauda en Alain Prost. De MP4/2C past niet zo goed bij de robuuste rijstijl van Rosberg. Teamgenoot Prost kan beter overweg met de bolide en is in de onderlinge strijd de bovenliggende partij. De Fransman wordt opnieuw wereldkampioen, terwijl Rosberg niet verder komt dan een tweede plaats in Monaco.

Pensioen

Na de kwalificatie voor de Duitse Grand Prix, waarin hij naar de pole position rijdt, maakt hij bekend aan het einde van het seizoen te stoppen met Formule 1. In de laatste race in Australië gaat Rosberg aan de leiding, maar moet hij met een klapband opgeven.

Keke Rosberg – 6 december 1948

Races: 114
Pole positions: 5
Zeges: 5
Wereldtitels: 1
Eerste race: 1978 Zuid-Afika
Eerste zege: 1982 Zwitserland
Laatste zege: 1985 Australië
Laatste race: 1986 Australië

Jouw reactie