Olav Mol blikt vooruit (2/5): ‘Toro Rosso kan een dark horse zijn’

(c) Red Bull/Mark Thompson

In de aanloop naar de eerste Grand Prix van het seizoen blikt Olav Mol aan de hand van twee teams iedere dag vooruit naar het komende Formule 1-jaar. Eerder keek hij al naar Sauber en McLaren. Vandaag neemt Olav het aanstaande seizoen van Haas en Toro Rosso onder de loep.

Haas F1

Ik heb verschillende journalisten na de wintertests horen roepen dat Haas een dark horse is voor komend seizoen. Daar geloof ik niet in.

Het is duidelijk dat ze een betere auto hebben gebouwd. Hij zag er tijdens de wintertests niet slecht uit. Maar helaas weet je al van tevoren dat deze jongens zodra het seizoen begint achterstand gaan oplopen. Met name in de doorontwikkeling van de auto. Het feit dat ze ook dit jaar al hebben geroepen dat ze hopen dat ze het seizoen met één en dezelfde remmenfabrikant af kunnen doen zegt eigenlijk al genoeg. Dat probleem hadden ze allang moeten tackelen.

Romain Grosjean is inmiddels een coureur die in zijn Formule 1-leven niet aan de verwachtingen heeft voldaan. Zijn loopbaan begint een Hülkenberg-achtige status te krijgen. Het was een groot talent toen hij de Formule 1 binnenkwam, deed in het begin aardige dingen, maar daarna hebben we hem te weinig gezien. Hij presteerde niet niks, maar ook niet genoeg. Toch zie ik in hem wel de leidende man binnen binnen Haas, daar waar het gaat om hoe de auto erbij staat en wordt afgesteld.

VF18 (c) Haas F1 Team

Kevin Magnussen is ontzettend sluw. Hem wil je niet hebben als teamgenoot. Die speelt mindgames. We hebben hem niet altijd goed zien kwalificeren, maar toch altijd met slimmigheidjes en bepaalde streken zat hij erbij. Tactisch is het kamp waar Magnussen in zit sterker dan de kant van Grosjean. Maar ook dat is een probleem binnen dit team.

Haas is een team dat altijd in de tweede helft van de wedstrijd – en daardoor sowieso in de tweede helft van het seizoen – afzwakt. Als team moet je natuurlijk een opgaande lijn hebben. Je zou iedere wedstrijd twee á drie tienden aan snelheid moeten winnen. Ook dit seizoen zie ik dat Haas niet voor elkaar krijgen.

Toro Rosso

Over een dark horse gesproken: ik denk eerder dat Toro Rosso een dark horse zou kunnen zijn dan Haas. Niet zomaar voor podiumplekken of zelfs meer, daar zal je een gekke wedstrijd als bijvoorbeeld afgelopen jaar in Baku voor nodig hebben. Maar dit is wel een seizoen waarin ze mogelijk eindelijk écht voor P4 of P5 kunnen gaan.

Anders dan de uitslagen wellicht doen vermoeden was de auto afgelopen jaar echt niet slecht. Ze zaten alleen in de Renault-hoek waar de klappen vielen. De afspraak tussen Renault en Red Bull Racing was dusdanig dat Red Bull altijd over gelijkwaardig materiaal als van het fabrieksteam moest beschikken. Maar wat doe je als Renault wanneer je geen onderdelen meer tot je beschikking hebt? Juist, dan ga je naar je volgende klantenteam. Daar is Toro Rosso vorig jaar met name in het laatste deel van het seizoen de dupe van geworden. Nu die problemen zijn opgelost zou het kunnen zijn dat ze in één keer een grote sprong gaan maken.

In Melbourne moet het doel van Toro Rosso zijn om minimaal één auto in de punten te krijgen. Ik ga er vanuit dat het team de auto’s met twee verschillende motorafstellingen de baan opstuurt. Bij de coureur die het minst gekwalificeerd is ga je dan meer de grens van de motor opzoeken.

(c) Scuderia Toro Rosso

Gek genoeg heeft McLaren dat nooit zo gezien, maar Toro Rosso heeft met Honda een enorm voordeel op motorgebied. Door het tijdsverschil met Japan kan er zo’n achttien á negentien uur per dag aan de auto gewerkt worden. Als de mensen klaar zijn in Faenza gaat de laatste knowhow en data naar Japan en gaan ze daar nog even tien uur aan het werk. En als ze in Italië weer wakker worden, liggen de nieuwe datasheets op motorgebied alweer klaar. Daardoor kunnen ze echt stappen maken.

Iedereen weet dat Honda het lek ooit boven zou moeten krijgen. En het zou best dit jaar wel eens op zijn plaats kunnen vallen. Toro Rosso maakte een sterke indruk tijdens de testdagen.

Wat de coureurs betreft heeft zowel Brendon Hartley als Pierre Gasly een redelijke staat van dienst. Maar tot op heden zijn ze in de Formule 1 beiden nog een grijze muis. Aan de andere kant is dat ook niet heel gek, want ze hebben allebei nog niet eens een volledig F1-seizoen gedraaid. Feitelijk zijn het semi-rookies. Daarvoor moeten we ze enigszins in bescherming nemen.

Ik denk dat Gasly en Hartley elkaar beter kunnen maken en daardoor het team omhoog kunnen stuwen. De Fransman heeft wellicht een kleine voorsprong ten opzichte van zijn teamgenoot. Tegelijkertijd is Hartley een intelligente jongen die uit het juiste racehout is gesneden. Hij heeft door de jaren heen bewezen dat hij weet dat het gaspedaal van een auto aan de rechterkant zit. Het zal bijzonder boeiend worden om te zien hoe de strijd zich binnen het team tussen die twee ontvouwt.

Geld verdienen met je Formule 1-kennis? Doe mee met het Formula 1 Fantasy jaarspel en win tot 5000 euro aan prijzen! Schrijf je hier in en stel je eigen team samen.

Jouw reactie