Ducati en Suzuki maken de dienst uit op eerste dag GP Qatar

Met drie Ducati’s en twee Suzuki’s in de top 5 op de eerste dag van de MotoGP van Qatar moeten Honda en (vooral) Yamaha even achter de oren krabben. De opvallendste namen bovenaan de ranglijst van de tweede training, achter de ongenaakbare Andrea Dovizioso: Danilo Petrucci (foto) op 2 en Alex Rins op 3.

De tweede training op het circuit van Losail was een heel belangrijke. Niet alleen omdat de sessie op het tijdstip van de race is, ook met het oog op de kwalificatie. De top 10 na de derde training gaat rechtstreeks door naar de zogenoemde QP2. De rest moet via QP1, waarvan de snelste twee door gaan naar QP2 om te bepalen wie de eerste vier startrijen bezetten.

Maar in de derde training, morgenmiddag, is het veel warmer in Qatar dan in de vroege avonduren van FP2, de kwalificatie en de race. De tijden die in de tweede training zijn gereden, zouden dus wel eens heel goed bepalend kunnen blijken voor de kwalificatiesessies. In de top 10 rijden was dus van groot belang.

Zorgen voor Yamaha

Dat lukte Yamaha-fabrieksrijder Maverick Viñales vooralsnog niet en zijn merkgenoten Johann Zarco (tiende) en Valentino Rossi (negende) maar nét. De tweede training maakte zodoende duidelijk dat de zorgen bij Yamaha nog niet voorbij zijn. Qatar was juist altijd een ‘Yamaha-circuit’. Vorig jaar nog won Maverick Viñales er en ook in de tests van twee weken geleden kwam Yamaha goed voor de dag, met de snelste tijd voor Zarco en de tweede tijd voor Rossi. Maar dat was maar één snelle ronde in een test waarin veel andere rijders druk waren met andere dingen.

Ook Honda heeft met Marc Marquez op 6, Dani Pedrosa op 7 en Cal Crutchlow op 8 nog wel wat werk, maar de verschillen hier zijn veel minder groot dan bij Yamaha.

Aanmerkelijk beter staan Ducati en Suzuki ervoor: Ducati met Dovizioso op 1, Petrucci op 2 en Jorge Lorenzo op 4, Suzuki met Rins op 3 en Andrea Iannone op 5. Dat de Ducati’s wel uit de verf zouden komen op het snelle circuit van Losail, met lange rechte stukken, was te verwachten, maar dat Petrucci en ook Lorenzo er zo goed bij zouden staan was toch wel verrassend.

Petrucci viel 5 kilo af

Petrucci, rijdend voor het satellietteam Pramac, maar wel met een fabriekscontract, viel de afgelopen winter 5 kilo af. Dat was nodig, omdat hij met zijn forse lichaamsbouw toch al aan de zware kant was en daarmee snel te veel van de banden vergde. Vorig seizoen reed Petrucci een paar keer in de positie om een race te winnen, maar door bandenslijtage lukte dat steeds net niet. Met 5 kilo minder kan de Italiaan – die al weet dat hij volgend jaar niet meer bij het Pramac-team uitkomt, waar zijn plaats wordt ingenomen door Moto2-rijder Pecco Bagnaia – soepeler rijden en zijn banden conserveren.

De vonken eraf

Lorenzo begon de tweede training moeizaam. Hij moest al meteen terug de pits in omdat er vonken van de achterkant van de Ducati vlogen, wat wel een spectaculair gezicht was. Op de tweede motor moest hij even het ritme zoeken, maar vrijwel de hele training reed de drievoudig MotoGP-kampioen zo rond de vijfde, zesde plaats, met een uitschietertje naar 4 in de laatste shoot-out. Toch was hij niet erg tevreden met de stabiliteit van de machine, die aan topsnelheid inleverde ten gunste van soepeler gedrag in de bochten. Lorenzo koos ervoor om zonder de nieuwe aerodynamische fairings te rijden, omdat hij vond dat die te veel kracht vergden.

Moto2: Marquez de snelste

Alex Marquez sloot de eerste dag op Qatar af met de snelste tijd in de Moto2. De Spanjaard werd op de voet gevolgd door Sam Lowes, die na een mislukt MotoGP-avontuur terugkeerde in de Moto2, en Pecco Bagnaia. Bo Bendsneyder reed op zijn eerste officiële dag als Moto2-coureur de achttiende tijd. “We weten waar de winst te halen is”, zei Bendsneyder (foto). “De stabiliteit en balans van de Tech3-machine zijn nog niet ideaal, maar het team is daarmee bezig. Hopelijk komt dat er morgen uit.”

Moto3-record voor Martin

Jorge Martin vestigde in de training van de Moto3 een nieuw ronderecord met een tijd van 2.05,590. Naast hem op de voorlopige eerste startrij staan Niccolo Antonelli en Enea Bastianini. De aanzienlijk lagere temperaturen ten opzichte van de eerste training hadden ook bij de Moto3 grote invloed.
De Japanner Tatsuki Suzuki komt na een flinke crash de rest van het weekend niet meer in actie.

Foto’s: MotoGP.com en Tech3