Whiting wijst kritiek over nieuwe herstartprocedure van de hand

Vanaf het komende Formule 1 seizoen kán een herstart van een race na een rode vlag-situatie vanaf de grid gebeuren, in plaats van achter de rijdende safetycar.

De keus voor deze zogeheten ‘staande’ of ‘rollende start’ zal gedurende de rode vlag-periode gemaakt worden door wedstrijdleider Charlie Whiting en afhangen van de baancondities. Kritiek op de nieuwe regel en de vrees voor een ‘slagveld’ op de grid vanwege het feit dat het merendeel van de coureurs dan op gebruikte banden staat wijst de racedirecteur van de hand.

De FIA probeerde de nieuwe staande herstartprocedure uit tijdens de wintertests in Barcelona, maar dat initiatief kon rekenen op veel weerstand van de rijders. Voornaamste kritiek was dat coureurs een herstart moesten doen op gebruikte of haast versleten banden. Whiting is van mening dat deze kritiek ongegrond is omdat teams normaal gesproken banden wisselen tijdens de rode vlag-situatie. Daarmee wijkt de herstart in niets af van een reguliere start.

Snelle procedure

“Er is geen rijder naar me toe gekomen”, aldus Whiting, “maar het lijkt me een beetje een vreemd argument, omdat ze allemaal nieuwe banden halen wanneer de rode vlag uit hangt.” Whiting maakt zich er naar eigen zeggen niet al te druk om: “Ik denk dat de grip in Barcelona sowieso laag was, en niemand ging naar binnen voor nieuwe banden omdat het een snelle procedure was.”

Romain Grosjean was één van de grootste criticasters. Als vertegenwoordiger van de rijdersvakbond GPDA stelde de Fransman dat de grip tijdens de tests zo laag was dat hij vreesde voor ongelukken in het geval er een échte staande herstart zou zijn geweest. “Vanuit veiligheidsoverwegingen maakte ik mij een beetje zorgen”, aldus Grosjean over het herstarten op gebruikte banden, “dat zou een slagveld kunnen worden. Het is niet onwaarschijnlijk dat je de wagen zou kunnen verliezen in een rechte lijn. Eerlijk, ik had het niet naar mijn zin, alleen opschakelen en terugschakelen was al verraderlijk.”