Vooruitblik 2018: Blessuretijd gaat in voor Fernando Alonso

(c) McLaren

Het scheelde niet veel of Fernando Alonso zou komend seizoen niet op de grid hebben gestaan. De tweevoudig wereldkampioen was het zat om alsmaar in de middenmoot of zelfs achterhoede te moeten strijden en richtte zijn vizier op andere raceklassen waarin hij wel om het eremetaal mee zou kunnen doen. Maar McLaren beloofde beterschap, wisselde van motorenpartner en hield Alonso in de Formule 1. Tijd om met McLaren iets nieuws op te bouwen heeft de 36-jarige Spanjaard niet meer: Alonso zal direct moeten oogsten.

Alonso en het kiezen van zijn teams. Het is een ongelukkige combinatie. Sinds zijn laatste titel in 2006 kreeg hij het ieder jaar weer voor elkaar om bij het verkeerde team te belanden. Zijn overstap van Ferrari naar McLaren-Honda eind 2014 was daarin het dieptepunt. Uitgerekend in het seizoen dat Alonso Ferrari verliet, begon de Italiaanse renstal met Sebastian Vettel weer races te winnen. Tot overmaat van ramp had Alonso bij McLaren-Honda een auto gekregen waarmee hij tijdens de races vaker langs de baan dan op het asfalt te vinden was.

Topteam

Na drie jaar zwoegen moet het anders voor zowel Alonso als McLaren, dat gezien het budget en de omvang, op papier nog altijd een topteam is. De keuze voor Renault komt dan ook niet als een verrassing en lijkt op voorhand een succes te kunnen worden.

McLaren zou bijvoorbeeld kunnen profiteren van de strubbelingen tussen de Franse motorfabrikant en Red Bull. De relatie tussen Renault en de energiedrankjesmaatschappij is door de jaren heen dusdanig verslechterd dat het aflopende contract tussen de twee aan het eind van het seizoen waarschijnlijk niet wordt verlengd. Terwijl Renault bij Red Bull langzaamaan naar de achterdeur verdwijnt, wordt de motorfabrikant bij McLaren met open armen ontvangen.

Maar dat het geen uitgemaakte zaak is dat McLaren dit jaar al mee gaat doen om de prijzen blijkt tijdens de wintertests. Alonso en zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne staan vaker langs de kant dan hun lief is. McLaren heeft het koelingssysteem niet op orde wat zichtbaar is aan de brandplekken in het bodywork. Mede daardoor draait de renstal uit Woking op het Circuit de Catalunya het minste aantal rondjes van alle teams.

Blessuretijd

Alonso zegt voor de camera’s dat hij zich nergens druk overmaakt. Hij verwijst onder andere naar zijn tijd gereden op de laatste testdag: over één rondje waren alleen de beide Ferrari’s sneller. Maar binnen het team zal Alonso toch ook zijn onvrede hebben geuit.

Wat zijn Formule 1-loopbaan betreft gaat Alonso de blessuretijd in: het is nu tijd om te scoren. Het project tussen McLaren en Renault is, gezien zijn leeftijd en de bezetting bij de topteams, zijn laatste kans op succes. Maar of die kans ook reëel is? Het ziet er vooralsnog niet naar uit.

Jouw reactie