Grand Prix Retro eregalerij – Jody Scheckter

Hij schudde de reputatie van wildebras van zich af en kroonde zich in 1979 tot wereldkampioen. Pas 21 jaar later trad Michael Schumacher bij Ferrari in de voetsporen van Jody Scheckter.

Geboren in Zuid-Afrika verhuist Scheckter in 1970 naar Engeland. Hij is een getalenteerd coureur, boekt overwinningen, maar heeft op de baan ook een reputatie van een wildebras. Zo ziet hij tijdens zijn eerste nationale race in Zuid-Afrika de zwarte vlag wegens gevaarlijk rijden.

Debuut in Formule 1

Ondanks die reputatie ziet McLaren wel wat in de jonge Scheckter. De Britse renstal laat de Zuid-Afrikaan in 1972 op Watkins Glen debuteren in de Formule 1. En Scheckter doet het prima in zijn eerste race. Hij lijkt op weg naar een podiumplaats, maar in derde positie spint hij. De Zuid-Afrikaan weet de schade nog te beperken en komt als negende over de finish.

Het is zijn enige race dat jaar. In 1973 begint Scheckter het seizoen met een negende plaats in Zuid-Afrika, maar de wildebras in hem is nog niet getemd. In Frankrijk gaat hij aan kop, maar komt in botsing met wereldkampioen Emerson Fittipaldi. Beide coureurs vallen uit en de Braziliaan laat vervolgens weten dat Scheckter niet thuishoort in de Formule 1.

Buik vol van wildebras

Een race later is het opnieuw raak. Op het circuit van Silverstone crasht Scheckter zwaar en neemt vervolgens een flink aantal auto’s mee. De Formule 1 heeft zijn buik vol van de Zuid-Afrikaan. De Grand Prix Drivers’ Association wil dat Scheckter wordt gestraft. Om te voorkomen dat hij een startverbod krijgt, houdt McLaren de coureur vier races aan de kant.

In Canada keert Scheckter terug op de grid, maar knalt hij Tyrrell-coureur Francois Cevert uit de race. Twee weken later in de Verenigde Staten kruisen de paden van beide coureurs elkaar opnieuw. Tijdens de training op Watkins Glen is Scheckter getuige van het dodelijk ongeval van Cevert. De Zuid-Afrikaan rijdt vlak achter de Fransman als de Tyrrell zich in de vangrail boort. Scheckter springt uit zijn McLaren om hulp te bieden, maar het is al te laat.

Besef

De dood van Cevert heeft een grote impact op Scheckter. Hij beseft dat hij verstandiger zal moeten gaan racen om niet hetzelfde lot als Cevert te ondergaan.

Scheckter gaat aan de slag bij Tyrrell, waar wereldkampioen Jackie Stewart is vertrokken. Een handvol races bij McLaren heeft teambaas Ken Tyrrell ervan overtuigd de Zuid-Afrikaan te contracteren. Scheckter blijft in de eerste drie races buiten de punten, maar scoort vervolgens acht races op rij. Met twee zeges en drie podiumplaatsen sluit hij het seizoen af als derde in de stand om de wereldtitel.

Vertrek bij Tyrrell

In 1975 gaat het minder ondanks een overwinning voor eigen publiek in Zuid-Afrika. Een jaar later zijn de resultaten iets beter, maar neemt Scheckter slechts een keer plaats op de hoogste trede van het ereschavot. In Zweden rijdt hij met de Tyrrell P34, de befaamde zeswieler, naar de overwinning. Ondanks een derde plaats in het kampioenschap besluit Scheckter zijn heil ergens anders te zoeken en tekent een contract met Wolf.

Scheckter is de enige coureur van het team van zakenman Walter Wolf, dat in 1977 debuteert in de Formule 1. De renstal baart opzien door in Argentinië de eerste race van het seizoen te winnen. Sommigen beschouwen de zege als beginnersgeluk. Scheckter, die zich als tiende kwalificeert, profiteert namelijk van het uitvallen van liefst zes auto’s.

Prima eerste seizoen bij Wolf

Van beginnersgeluk lijkt geen sprake, want Scheckter wint ook in Monaco en Canada. Echter, de betrouwbaarheid van de Wolf-bolide laat te wensen over. Mede door vier uitvalbeurten op rij halverwege het seizoen kan de Zuid-Afrikaan niet voorkomen dat Niki Lauda met de wereldtitel aan de haal gaat. Het tweede jaar bij Wolf is aanmerkelijk minder succesvol, waarna Scheckter besluit te vertrekken. De Zuid-Afrikaan gaat naar Ferrari.

Vooraf zijn er twijfels of Scheckter wel past bij de Italiaanse renstal, maar de resultaten zijn uitstekend. Na zeges in België en Monaco pakt de Zuid-Afrikaan de felbegeerde wereldtitel door te winnen op Monza. Dankzij de tweede plaats van teamgenoot Gilles Villeneuve verovert Ferrari ook de constructeurstitel.

Afscheid na matig seizoen

Ferrari en Scheckter kunnen de lijn van succes niet doorzetten. Het podium blijft in 1980 buiten bereik en in Canada weet de Zuid-Afrikaan zich als wereldkampioen niet te kwalificeren voor de race. Met slechts twee punten uit 14 races neemt Scheckter afscheid van de Formule 1.

Jody Scheckter – 29 januari 1950

Races: 110
Pole positions: 3
Zeges: 10
Wereldtitels: 1
Eerste race: 1972 Verenigde Staten
Eerste zege: 1974 Zweden
Laatste zege: 1979 Italië
Laatste race: 1980 Verenigde Staten

Jouw reactie