Grand Prix Retro eregalerij – Phil Hill

In de historie van de Formule 1 zijn slechts twee Amerikanen wereldkampioen geworden. Mario Andretti is de bekendste van het tweetal, maar hij is niet de eerste Amerikaan die de wereldtitel verovert in de koningsklasse van de autosport. Dat is namelijk Phil Hill, in 1961.

Hill wordt geboren in Miami, maar groeit aan de andere kant van de Verenigde Staten, in Californië, op. Hij studeert bedrijfskunde, maar breekt die studie voortijdig af. Zijn interesse in auto’s is groter dan in het halen van een universitaire graad.

Liefde voor auto’s

De liefde voor auto’s is aangewakkerd door zijn tante. Zij koopt voor Hill, die op dat moment pas 12 jaar oud is, een Model T Ford. De kleine Phil is nieuwsgierig en haalt de wagen meerdere malen uit elkaar om uit te vinden hoe alles in elkaar steekt en werkt.

Ook de racerij begint zijn aandacht te trekken. Met de aanschaf van een MG-tweezitter in 1947 zet Hill zijn eerste stappen in de wedstrijdsport. Zijn raceambities komen pas echt van de grond als hij, met het geld van de erfenis die zijn ouders hebben nagelaten na hun dood in 1951, een 2,6 liter Ferrari koopt. Hill heeft succes en groeit uit tot één van Amerika’s beste sportscarscoureurs.

Succes in afstandsracen

De successen blijven niet onopgemerkt en Ferrari nodigt Hill uit om in 1955 mee te doen aan de 24 uur van Le Mans. Die race zal vooral worden herinnerd als de grootste ramp in de autosport nadat tachtig toeschouwers omkomen als een auto het publiek in vliegt.

Drie jaar later wint Hill de befaamde afstandsrace voor Ferrari met de Belg Olivier Gendebien. Het tweetal herhaalt dat succes in 1961 en 1962. Hill wint daarnaast ook drie keer de 12 uur van Sebring, twee keer de 1000 kilometer van Buenos Aires en twee keer de 1000 kilometer van de Nürburgring.

Overstap naar Formule 1

Een overstap naar de Formule 1 lijkt er ondanks alle successen niet in te zitten. Enzo Ferrari vindt Hill te langzaam voor single seaters. Maar in de slotfase van 1958 is de Italiaan toch genoodzaakt een beroep te doen op de Amerikaan als beide Ferrari-stampiloten Luigi Musso en Peter Collins om het leven komen.

Hill, die eerder dat jaar voor Maserati in de Formule 1 is gedebuteerd, rijdt drie races. Hij staat twee keer op het podium en zorgt er mede voor dat teamgenoot Mike Hawthorn zich verzekert van de wereldtitel.

Eerste Formule 1-zege

In zijn eerste volledige Formule 1-seizoen bij Ferrari wordt Hill twee keer tweede en één keer derde. Een jaar later staat hij eindelijk op de hoogste podiumtrede. Het is een historisch moment. Hill boekt op Monza de eerste Amerikaanse GP-zege in bijna veertig jaar. Jimmy Murphy was hem in 1921 tijdens de Franse Grand Prix voorgegaan.

In 1961 is Ferrari schier onklopbaar. De 156 F1, ofwel de haaienneus, is veruit de snelste auto van het startveld. De strijd om de wereldtitel gaat dan ook tussen Hill en teamgenoot Wolfgang von Trips. De Duitser gaat aan de leiding van het kampioenschap. Von Trips heeft in de voorlaatste Grand Prix van het seizoen, in Italië, genoeg aan een derde plaats om wereldkampioen te worden. Er wordt inderdaad een Ferrari-coureur wereldkampioen, maar van feestvreugde na afloop is geen enkele sprake.

Dodelijke crash Von Trips

Von Trips botst in de tweede ronde met Jim Clark. De Ferrari van de Duitser caramboleert in het publiek. Veertien toeschouwers vinden de dood. Ook Von Trips overleeft de crash niet. De race gaat echter door. Hill wint en pakt de wereldtitel met één punt voorsprong op zijn Duitse teamgenoot. Uit eerbied voor Von Trips besluit Ferrari de laatste Grand Prix op Watkins Glen niet te rijden.

Hill kan het succes geen vervolg geven en eind 1962 verlaat hij samen met een grote groep engineers de Italiaanse renstal. Samen met Giancarlo Baghetti gaat Hill voor het nieuwe team ATS rijden. Het wordt geen succes. Twee jaar later stopt hij met Formule 1, hoewel Hill zich in 1966 nog vergeefs probeert te kwalificeren voor de Italiaanse Grand Prix.

Phil Hill – 20 april 1927 – 28 augustus 2008

Races: 48
Pole positions: 6
Zeges: 3
Wereldtitels: 1
Eerste race: 1958 Frankrijk
Eerste zege: 1960 Italië
Laatste zege: 1961 Italië
Laatste race: 1964 Mexico

Jouw reactie