Zo werkt de Formule 1: Testen

(c) Mercedes AMG F1

In het boek ‘Zo werkt de Formule 1’ legt Olav Mol het een en ander uit over het belang van testen.

Voordat een team met rijders aan het Formule 1-seizoen begint, is er soms al anderhalf jaar aan een nieuwe auto gewerkt. Zeker op momenten dat er flinke veranderingen in de regels voor de auto’s zijn, zoals aan het begin van 2017, zijn de teams en de rijders al ver daarvoor bezig zich optimaal voor te bereiden op de nieuwe situatie. De eerste schetsen voor de auto’s van 2017 lagen in de zomer van 2015 al op de tekentafels van de teams en in 2016 werd er al volop getest in de windtunnels.

Een aantal keer per jaar mogen de Formule 1-teams en -rijders vrijuit testen met hun auto’s. Vroeger was dat onbeperkt mogelijk, maar omdat de rijkere teams daar veel meer gebruik van maakten en ook meer voordeel uit haalden is het testen beperkt. In 2017 mochten de stallen niet meer dan twaalf dagen en 15.000 kilometer met een auto testen. Tussen 1 februari en tien dagen voor de eerste race (eind maart) mogen de teams meedoen aan twee tests van elk vier dagen, in totaal dus acht dagen. Vanaf tien dagen voor de start van het seizoen tot en met het einde van het seizoen mogen teams meedoen aan twee tests van elk twee dagen. Tijdens promotieruns of filmdagen mag ook nog eens maximaal 100 kilometer worden gereden.

Tijdens de testdagen hebben de teams en rijders de kans om nieuwe onderdelen uit te proberen, zonder de competitiespanning van een raceweekend erbij. De rondetijden die worden gereden zijn voor de stand in het wereldkampioenschap niet belangrijk, maar vertellen de teams wel precies of de nieuwe dingen die ze bedacht hebben wel of niet goed werken. Ook is het voor een buitenstaander bijvoorbeeld niet te zien met hoeveel benzine een auto rijdt, wat het trekken van conclusies aan de hand van alleen de rondetijden lastig maakt. Belangrijk tijdens testdagen is ook hoeveel ronden een auto probleemloos over de baan kan gaan. Dat geeft een goede indicatie van de betrouwbaarheid, oftewel de kans dat hij niet uitvalt door technische problemen.

In de regels is ook vastgelegd dat een team een aantal dagen een test- of reserverijder de kans moet geven om kilometers te maken. Voor de jonge coureurs zonder ervaring zijn deze dagen cruciaal om te begrijpen hoe een Formule 1-auto voelt en hoe een team werkt en andersom kan het team kijken of de rijder goed genoeg is om in de toekomst een volwaardig Formule 1-contract aan te bieden. Soms verkoopt een kleiner team een testdag aan een rijder met een grote sponsor. Het is een manier om het budget rond te krijgen, maar levert het team zelden waardevolle info over de auto op. Als er onvoldoende budget is laat een team een testdag of -week zelfs helemaal aan zich voorbij gaan.

Wil je meer weten over de achtergronden van de Formule 1? Lees dan ‘Zo werkt de Formule 1’.

Jouw reactie