Vooruitblik 2018: Hoe hongerig blijft Hamilton?

(c) Mercedes AMG Petronas

Lewis Hamilton begint aan zijn twaalfde seizoen in de Formule 1. Wat kunnen we verwachten van de regerend wereldkampioen? Grand Prix Radio blikt alvast vooruit.

One of a kind
Zeg je Formule 1, dan zeg je Lewis Hamilton. Of je nu van hem houdt of hem haat: je kunt gewoonweg niet om hem heen. Hij behoort niet alleen statistisch gezien tot het rijtje der grote coureurs, hij is dat ook. Kijk naar afgelopen seizoen en je zult toch moeten toegeven dat hij gewoonweg de sterkste rijder van het veld was. Natuurlijk waren daar wat schoonheidsfoutjes na het behalen van de titel, maar hij gaf zelf ook toe dat hij de touwtjes wat liet vieren.  

Natuurlijk heeft hij zijn trekjes en is hij net wat anders dan de rest, maar gold dat ook niet voor zijn voorgangers zoals Michael Schumacher en Ayrton Senna? Sympathieke coureurs missen misschien wel net dat beetje extra om zich in het rijtje van de grote jongens te scharen. Kijk naar David Coulthard en Rubens Barrichello: zij konden heus wel een potje gas geven, maar kwamen toch niet verder dan de tweede viool bij een top team.

Maar het bezitten van een uitzonderlijk talent is in de autosport nog geen garantie tot succes. Je moet immers ook de beste wagen onder je kont hebben. Fernando Alonso had alle records kunnen breken in de Formule 1, maar koos te vaak net niet voor het juiste team. Hamilton heeft hier daarentegen wel een neusje voor en dat heeft tot dusver geresulteerd in vier wereldtitels.

Diva
Volgende maand gaat het Formule 1-seizoen weer van start in Australië. Grote kans dat op de eerste rij van die twintig ronkende bolides die van Hamilton te vinden is. Mercedes kennende hebben ze weer een dijk van een wagen gebouwd. Afgelopen jaar had de wagen wat nare trekjes en werd de wagen door Toto Wolff bestempeld als een diva. Over de opvolger, de W09 die komende donderdag wordt gepresenteerd, zei Wolff het volgende: “We willen graag de diva behouden, maar we willen af van haar valse karakter.” Het uiterst succesvolle team zal er alles aan hebben gedaan om dit voor elkaar te krijgen zodat ze goed uit de startblokken komen.

Eind vorig seizoen was de W08 behoorlijk dominant en het ziet er naar uit dat de opvolger deze lijn zal doorzetten. Toch is Wolff op zijn hoede: “Je moet voorzichtig zijn met het interpreteren van die snelheid. Je weet niet of de andere teams het achterste van hun tong hebben laten zien. Ik blijf liever sceptisch, draai elke steen om en optimaliseer de tekortkomingen van de wagen.”

(c) Red Bull Racing

Concurrentie
Het ziet er naar uit dat het gevecht om de titel weer zal gaan tussen Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing. Wellicht dat McLaren nu ook kan aansluiten nu ze de ondermaats presterende Honda-krachtbron hebben ingeruild voor Renault. Ferrari zal er alles aan doen om de titelstrijd, die zij halverwege het seizoen moesten staken, dit jaar wel te kunnen doortrekken. Vettel is erop gebrand om zijn fouten van afgelopen jaar weg te poetsen en hij zal, ook mentaal, beter beslagen ten ijs moeten komen wil hij Hamilton kunnen verslaan. Het zal een mooi gevecht worden tussen deze twee coureurs wie er van hen met de vijfde wereldtitel vandoor gaat.

Binnen het team van Mercedes is de kans erg aannemelijk dat Hamilton wederom de boventoon zal voeren ten opzichte van Valtteri Bottas. De Fin deed het zeker niet verkeerd in zijn eerste seizoen voor de renstal, maar kon ook geen vuist maken richting Hamilton. Aan het einde van het seizoen leek het erop dat Bottas eindelijk de W08 onder controle had en besloot het seizoen met twee tweede plaatsen en een overwinning. Al moet hier wel een kanttekening bij worden gezet dat Hamilton, zoals gezegd, de touwtjes wat liet vieren na het behalen van de wereldtitel.

Hongerig
Hamilton heeft een aflopend contract dit jaar bij het team van Mercedes. Volgens teambaas Toto Wolff is het slechts ‘een kwestie van tijd’ voordat hij zijn contract verlengd. De vraag is met hoeveel jaar hij zijn contract zal verlengen. Dit heeft alles te maken met hoe hongerig hij nog is. Simpel gezegd: wil hij nog even doorgaan met oogsten, dan moet hij voorlopig nog even blijven bij het team van Mercedes. Zij zijn al jaren haast onverslaanbaar met hun sterke krachtbron en pas in 2021 volgt er een wijziging wat betreft de motor.

Afgelopen jaar heeft hij het records van het aantal polepositions gebroken en staat nu fier aan kop met 72 stuks. Wil hij het record van het aantal overwinningen breken, dan zal hij nog minimaal twee jaar door moeten racen en heel veel moeten winnen. Hij heeft er nu namelijk 62 achter zijn naam staan en Michael Schumacher’s record staat op 91. Wil hij de boeken ingaan met de meeste wereldtitels, dan moet hij er nog vier behalen.

(c) Twitter Lewis Hamilton

Carrièreswitch
Het heeft er alle schijn van dat hij dat record niet gaat breken. De Brit, die afgelopen maand 33 winters aantikte, is namelijk al druk bezig met het plannen van zijn leven na de Formule 1. Hij gaf aan dat dit zich op cultureel vlak zal afspelen. Niet heel verwonderlijk gezien hij geregeld flirt met zowel de muziek- als de modewereld.

“Ik ben begonnen met me te focussen op de toekomst gezien het einde van mijn tijdperk in de F1 eraan komt. Ik ben me aan het klaarstomen voor dat gedeelte van mijn toekomst. Ik heb momenteel nog een contract voor een jaar bij dit team en wil dit graag verlengen. Maar voor hoe lang, dat weet ik nog niet. Er is ook nog een leven buiten de F1.”

“Er zijn dingen die ik heb gemist in het leven. Ik kijk bijvoorbeeld erg uit naar het wonen op één plek en een routine krijgen in het leven. Op die dag ga ik sporten, op die avond ga ik gamen met vrienden, dan naar mijn familie etc. Elk jaar dat ik langer blijf in de sport, stel ik die dingen weer uit,” aldus een open Hamilton.

Ook Mercedes is al aan het rondkijken naar een opvolger voor wanneer dat moment is aangebroken. Maar tot die tijd kunnen we ons nog verheugen op mooie gevechten van Hamilton met zowel de oude en de nieuwe garde.