Honda tevreden na test Thailand, Yamaha houdt problemen

Met Dani Pedrosa als snelste en Marc Marquez op de derde plaats na drie dagen testen vertrok het Repsol Honda Team tevreden uit Thailand. Op alle drie de dagen waren de Honda-coureurs bovenin de ranglijsten te vinden. Een stuk minder blij waren de officiële Yamaha-fabriekscoureurs Valentino Rossi en Maverick Viñales. De problemen die het duo het hele vorige seizoen teisterden, lijken nog altijd niet opgelost.

Als de driedaagse test op het Chang International Circuit in Buriram iets zegt over het naderende seizoen, is het wel dat Honda er goed voor lijkt te staan. In de gecombineerde ranglijst van de drie dagen staan drie Honda’s bij de eerste vier. Dan is het geen toeval meer. De fabrieksrijders Pedrosa, Marquez en Crutchlow waren alle drie de dagen druk met het testen van nieuwe onderdelen: aerodynamisch bodywork, een carbon swingarm, verschillende frames en voorvorken, achterbanden. Aan het eind van elke dag werden de beste onderdelen gecombineerd en werden er snelle tijden mee gereden.

Marquez werkte op dag 3 een volledige racesimulatie af en reeg daarin de 1.30’ers aan elkaar. Zeer tegen zijn gewoonte in kon hij een kleine crash deze keer niet voorkomen, al scheelde het niet veel.

Onvrede bij Viñales

Op dag 2 leek Maverick Viñales een oplossing te hebben gevonden voor de aanhoudende problemen met de grip en de balans van zijn Yamaha, maar op dag 3 kwam het er niet uit. Ook Valentino Rossi kwam niet aan eerdere rondetijden. Dat frustreerde beide Yamaha-rijders, die de driedaagse test afsloten op de tiende (Rossi) en twaalfde (Viñales) plaats, vooral omdat satellietrijder Johann Zarco met het 2016-frame tot de tweede tijd kwam en daarmee één van de drie was die onder de 1.30-grens reed.

In het officiële persbericht was Viñales nog mild, maar tegen journalisten ter plaatse spuwde hij zijn gal over de gang van zaken bij Yamaha, zonder de naam van zijn teamgenoot expliciet te noemen. “Ik zou graag willen dat Yamaha de motor aanpast aan mijn rijstijl, want ik kan niet zo hard op een machine die wordt gebouwd rond de rijstijl en wensen van iemand anders. Die fout hebben we vorig jaar ook gemaakt en we weten hoe dat is uitgepakt. Het zou fijn zijn als er ook eens naar mij werd geluisterd.”

Ook Rossi gaf aan dat er ‘weinig vooruitgang’ is geboekt ten opzichte van het afgelopen seizoen. “Vooral op het gebied van de elektronica zijn we nog niet ver genoeg”, oordeelde de deze week 39 jaar geworden Italiaan. “Het is moeilijk om te bepalen waar we staan, maar het is duidelijk dat we problemen hebben en dat we nog heel veel werk hebben voor de eerste race in Qatar, over precies een maand.”

Ook bij Ducati nog veel werk

In totaal drie verschillende aerodynamische kuipen probeerde Ducati uit, en een nieuwe uitlaat en nog een groot aantal andere dingen, maar dat leverde na afloop van de drie dagen testen nog niet het gewenste resultaat op. Met Andrea Dovizioso op de zevende plaats en Jorge Lorenzo op de zestiende plaats – op dag 3 zelfs maar 22ste – in de totaalrangschikking, is duidelijk dat Ducati nog een hoop werk te doen heeft. Dat is opvallend, omdat Lorenzo in Maleisië nog verreweg de snelste was en in Thailand Pramac-rijder Jack Miller op de zesde plaats de snelste Ducati-rijder bleek met wat ouder materiaal.

“In Sepang voelde het beter”, gaf Lorenzo toe. “We hebben veel nieuwe dingen uitgeprobeerd; misschien wel te veel in drie dagen tijd, waardoor we een beetje zijn afgedwaald. Ik heb me vandaag in elk geval niet gericht op een snelle rondetijd, maar op raceafstand en testwerk.” Zijn snelste tijd op dag 3 reed Lorenzo op de GP17-machine van Danilo Petrucci, in een vergelijkingstest tussen de oude machine en de nieuwe. “Dat bevestigde dat beide machines hun voor- en nadelen hebben. Nu is het zaak om de goede punten van beide machines te combineren en dat is nog niet zo eenvoudig.”

Foto’s: MotoGP.com