Sauber verwacht veel van herstelde relatie met Ferrari

(c) Alfa Romeo Sauber F1 Team

Sauber kende een hopeloos 2017. Met vijf punten (een achtste en tiende plaats voor de ontslagen Pascal Wehrlein) sloot het Zwitserse team het jaar af op de tiende en laatste plaats.

Ook 2016 was al bedroevend verlopen voor de stal uit Hinwil en dus werden er drastische maatregelen genomen. Monisha Kaltenborn – sinds jaar en dag het uithangbord van Sauber – moest in juni de biezen pakken, nog geen twee maanden nadat ze een motorendeal had gesloten met Honda. De Zweedse geldschieters achter Sauber waren not amused over de onafhankelijkheid die Kaltenborn nastreefde en droegen de nieuw aangestelde teamchef Frederic Vasseur op het contract met Honda te verscheuren en de banden met Ferrari aan te halen.

De Italianen speelden in eerste instantie hard to get, maar de Zweedse kronen van Sauber deden wonderen en toen Vasseur ook nog eens Wehrlein opofferde ten faveure van Ferrari-junior Charles Leclerc was de Italiaans-Zwitserse vriendschap snel hersteld. Die vriendschap krijgt dit jaar zelfs extra diepgang door de titelsponsoring van Ferrari’s zustermerk Alfa Romeo.

Nu de band was hersteld konden Sauber en Vasseur doorpakken. Er werd besloten rigoureus een streep onder het verleden te zetten en vol voor een nieuwe aanpak te gaan. Het levert Sauber niet alleen de 2018-spec van de Ferrari-motor op (vorig jaar werd nog rondgereden met de PU van 2016), maar ook een compleet nieuw ontwikkelde auto. Die auto – de C37 – ziet er volgens Vasseur volledig anders uit dan zijn voorganger: “De huidige auto dateert van 2016, probeer dat maar eens naar 2018 te vertalen. We hebben helemaal opnieuw moeten beginnen.” Vasseur wil daarbij niet aangeven wat de invloed van Ferrari op het nieuwe ontwerp is, maar het lijkt er op dat de nieuwe Sauber veel overeenkomsten zal vertonen met het nieuwe wapen van de Scuderia en de Haas VF-18 die ook deels met Italiaanse onderdelen in elkaar is gezet.

Of die combinatie van een nieuwe motor, centjes van Alfa Romeo en een jonge hond als F2-kampioen Leclerc aan het stuur een verbetering op de grid oplevert? Veel slechter dan de afgelopen paar jaar lijkt het in ieder geval niet te kunnen. Daarbij kan Sauber profiteren van de bekoelde relatie tussen Ferrari en Haas. Waren de Amerikanen de afgelopen twee jaar nog de favoriete klant van de Italianen, daar heeft vooral het feit dat Haas geen Ferrari-junior in de VF-18 wil zetten, kwaad bloed gezet in Maranello. En daar zou Sauber – dat met Leclerc dus wel bereid was water bij de wijn te doen – wel eens van kunnen profiteren.

Jouw reactie