‘Nieuw’ Scuderia Toro Rosso is ambitieus

(c) Red Bull Content Pool

Het hoofdstuk 2017 is afgesloten. De blik is vooruit gericht. Bij Scuderia Toro Rosso wil men nog zo weinig mogelijk worden herinnerd aan afgelopen seizoen. In de laatste race verspeelt de renstal de zesde plaats in het constructeurskampioenschap aan Renault. Het is misschien ook wel een passende afsluiting van een ‘rommelig’ seizoen.

De rijderssamenstelling ondergaat in 2017 namelijk een complete metamorfose. Scuderia Toro Rosso begint in Australië met Daniil Kvyat en Carlos Sainz jr, maar sluit het jaar in Abu Dhabi af met Pierre Gasly en Brendon Hartley achter het stuur.

Gasly vervangt Kvyat

Kvyat wordt gewogen en uiteindelijk te licht bevonden. Hij wordt vanaf de Grand Prix van Maleisië vervangen door Pierre Gasly, maar keert in de Verenigde Staten eenmalig terug als Gasly andere verplichtingen heeft. De tiende plaats die Kvyat in Austin pakt, weet de teamleiding niet op andere gedachten te brengen.

Aan het slot van het seizoen vertrekt ook Sainz jr bij Toro Rosso. De Spanjaard maakt de overstap naar Renault. Zijn plaats wordt ingenomen door Hartley, die een aantal jaren daarvoor nog aan de kant is gezet door Red Bull. Het afscheid van Sainz jr. is een aderlating voor de renstal. De Spanjaard sleept het overgrote deel van de WK-punten binnen en na zijn vertrek wordt door het nieuwe duo geen enkel punt meer gepakt.

Afrekening volgt in 2018

Het zijn geen resultaten die tot verbeelding spreken, maar is het wellicht unfair om Gasly en Hartley af te rekenen op deze races. Het is lastig om midden in een Formule 1-seizoen in te stappen bij een renstal. Gasly wordt al jaren door Red Bull beschouwd als toptalent en Hartley maakte met name indruk tijdens de kwalificatie waarin hij afrekent met zijn Franse teamgenoot. Eind 2018 kunnen we een beter oordeel vellen over kwaliteiten van beide coureurs.

Het zal al met al geen makkelijk seizoen worden. Niet alleen beschikt Scuderia Toro Rosso over het minst ervaren rijdersduo, maar de renstal is ook in zee gegaan met een andere motorleverancier. Renault maakt de overstap naar McLaren en Honda heeft de omgekeerde weg bewandeld.

Honda-motor

Nu was de Renault-motor in 2017 niet de meest betrouwbare krachtbron, maar Honda-motoren waren een regelrechte ramp. De krachtbron kwam vermogen te kort en de betrouwbaarheid was nog minder dan die van zijn Franse concurrent. Een zesde plaats van Fernando Alonso was het beste resultaat in een seizoen waarin McLaren het merendeel van de races buiten de punten eindigde.

Het lijkt een voorbode voor een matig seizoen, maar teambaas Franz Tost is desondanks optimistisch gestemd. De Oostenrijker denkt dat Scuderia Toro Rosso achter grootmachten Mercedes, Ferrari en grote broer Red Bull kans maakt op een vierde plaats in het constructeurskampioenschap.

Strijd om plek vier

De renstal moet dan de strijd aan met Force India en Williams, teams met een vergelijkbaar budget, en met Renault en McLaren, die zich met een verbeterde Renault-motor ook zullen gaan mengen in de strijd in de subtop. “We moeten gewoon een goede auto maken en dan hebben we de ingrediënten in huis voor een goed seizoen”, aldus Tost.

Het is simpel gezegd, maar zo makkelijk is het natuurlijk niet. De komende weken, tijdens de eerste tests, zullen we zien of Scuderia Toro Rosso op de goede weg zit.

Jouw reactie