FIA houdt ontwikkeling ‘windscreen’ in de gaten

(c) Chip Ganassi Racing

De FIA houdt de ontwikkelingen van de ‘windscreen’, het alternatief van de Indycar voor de halo, nauwlettend in de gaten.

Vorige week testte viervoudig Indycar-kampioen Scott Dixon met het ontwerp, dat afkomstig is uit de straaljagerindustrie.

“Natuurlijk hebben we de windscreen gezien”, zegt veiligheidsdirecteur van de FIA Laurent Meckies in gesprek met Racer. “Als het om veiligheid gaat werken we nauw samen met de verschillende takken van autosport. Andersom weten zij ook waarom we voor de halo hebben gekozen.”

Meckies vervolgt: “Voor alle partijen is het duidelijk wat de voor- en nadelen van de onderdelen zijn. Het is voor de autosport in zijn algemeenheid een goede zaak dat Indycar een andere vorm van cockpitbescherming doorontwikkelt.”

De Formule 1-auto’s rijden in 2018 voor het eerst met de halo-cockpitbescherming op de auto’s. Vorig jaar testte de F1 met een ‘aeroscreen’, een ontwerp dat erg doet denken aan indycars windsreen, maar omdat coureurs klaagden over duizeligheid is dat alternatief niet doorontwikkeld.

Jouw reactie