Zo werkt de Formule 1: Teams

(c) Mercedes AMG

In het boek ‘Zo werkt de Formule 1’ legt Olav Mol het een en ander uit over de structuur van een Formule 1-team.

Een Formule 1-team bestaat uit meer dan twee coureurs en hun monteurs. Moderne teams zijn echte multinationals met achter de schermen honderden mensen, die zowel op de fabrieken als op de circuits werken.

Aan het hoofd staat net als bij een echt bedrijf de algemeen directeur, in de Formule 1 de teambaas genoemd. In het geval van een privéteam gaat het vaak om de eigenaar van het team zoals Frank Williams bij Williams of Vijay Mallya bij Force India. Ook fabrieksteams hebben een teambaas, maar deze zijn vaak aangesteld door en moeten verantwoording afleggen aan de directie van de autofabriek waartoe ze behoren. Zo moet Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene eens in de zoveel tijd op bezoek bij zijn baas Sergio Marchionne, de algemeen directeur van Ferrari.

Directeur

De teambaas werkt over het algemeen samen met meerdere ‘directeuren’ die allemaal hun eigen onderdeel binnen het bedrijf aansturen. Zo heeft elk team een financieel, technisch en commercieel directeur. Die eerste is verantwoordelijk voor het financiële deel van de renstal, van het bewaken van het budget tot het uitbetalen van de salarissen. Hij leidt onder andere de accountants, de administratie en de afdeling personeelszaken van het team.

De financieel directeur is nauw verbonden met de commercieel directeur wiens rol het vooral is om sponsoren binnen te halen en de marketing rond het team te regelen. Hij is baas van de sales, de communicatie en de marketing. De technisch directeur is verantwoordelijk voor de bouw van de auto en belast met de leiding over de ontwerpers, ingenieurs en mecaniciens. In zekere zin is hij de belangrijkste man van het hele team, want zijn kennis en beslissingen zorgen voor een goede of slechte auto. En een goede, snelle auto is voor een Formule 1-team misschien nog wel belangrijker dan de coureur die de auto bestuurt.

Op zijn beurt stelt de technisch directeur weer specialisten aan voor tal van technische zaken. De belangrijkste zijn de hoofdontwerper, het hoofd aerodynamica en het hoofd van de afdeling R&D (research & development) dat zich bezighoudt met innovaties en het onderzoeken van nieuwe technieken, tactieken en materialen. Veel van deze medewerkers hebben eersteklas opleidingen gevolgd aan een technische hogeschool of universiteit. Zo studeerde oud-Williams directeur Pat Symonds aerodynamica aan de Universiteit van Oxford en is James Key van Toro Rosso als werktuigbouwkundig ingenieur afgestudeerd aan de Universiteit van Nottingham.

Racen

Waar in de voorbereidende ontwikkelingsfase nog hecht wordt samengewerkt en het teambelang voorop staat, daar gaat het er naarmate het seizoen nadert anders aan toe. Elke auto krijgt dan zijn eigen vaste set technici en ingenieurs toegewezen, en die willen natuurlijk dat ‘hun’ coureur en auto de beste prestaties levert. Het komt dan ook vaak op neer dat er binnen het team twee kampen ontstaan die vaak gelijke, maar soms ook tegenstrijdige belangen hebben. Degene die dit allemaal in goede banen moet leiden is de race engineer. Deze duizendpoot heeft de eindverantwoordelijkheid voor de prestaties van ‘zijn’ auto en is de persoon binnen het team met wie de coureur het meeste contact heeft. Hij heeft dan ook vaak een hechte persoonlijke band met de rijder en het komt regelmatig voor dat een race engineer met een coureur meegaat als die overstapt naar een nieuwe werkgever.

Wil je meer weten over de achtergronden van de Formule 1? Lees dan ‘Zo werkt de Formule 1’.