Mercedes huizenhoog favoriet voor de titels

(c) Mercedes

Wanneer Mercedes aan het einde van komend seizoen niet met beide prijzen naar huis gaat, dan heeft het dat waarschijnlijk alleen aan zichzelf te wijten. Alleen interne strijd tussen de coureurs en technisch malheur lijken de spelbreker te kunnen zijn voor het Duitse team.

Maar liefst vier seizoenen domineert Mercedes de Formule 1 inmiddels, al leek het er afgelopen jaar lang op dat Ferrari en Sebastian Vettel roet in het eten zouden kunnen gaan gooien. De hegemonie doet denken aan de vijf gloriejaren van Ferrari. Uiteindelijk verprutste Ferrari zelf de voorsprong in beide kampioenschappen. Met minimale reglementswijzigingen in het vooruitzicht lijkt voor Mercedes GP dus niets een evenaring van de Italiaanse zegereeks in de weg te staan.

Wielbasis

De nieuwe wagen zal op 22 februari gepresenteerd gaan worden, niet lang daarna zullen de eerste wintertests plaatsvinden. Hoewel dan pas zal blijken hoe goed de andere teams hun huiswerk hebben gedaan, is vooraf wel duidelijk dat Mercedes de lat heeft gelegd. Voor met name Ferrari en Red Bull is het namelijk zaak om de beste wagen te ontwerpen, en de beste wagen moet simpelweg beter zijn dan de Mercedes om kampioen te kunnen worden. Ferrari heeft bijvoorbeeld al aangegeven de langere wielbasis van de WO9 te zullen imiteren. Ongetwijfeld leggen de Duitsers weer een bijzonder betrouwbare bolide aan de dag, maar het is voor de fans wereldwijd te hopen dat de verschillen met de andere teams niet te groot zullen zijn.

Aan de prestatiedrang van de beide coureurs zal het ook in 2018 niet ontbreken. Hoewel de slotrace van 2018 als saai de boeken in ging, liet een ijzersterke Valtteri Bottas zich de kaas niet van het brood eten. Meerdere aanvallen van de kersverse wereldkampioen wist hij te pareren en hem zal er alles aan gelegen zijn het zijn teamgenoot lastiger te maken dan ooit. Lewis Hamilton mag zich viervoudig wereldkampioen noemen en staat daarmee gelijk met zijn grootste rivaal van het afgelopen jaar. Het vooruitzicht om vijfvoudig wereldkampioen te worden en daarmee Juan Manuel Fangio te evenaren is voor hem motivatie genoeg om er een ijzersterk jaar van te maken.

Mercedes kan als geen ander team domineren, getuige de 12 zeges het afgelopen seizoen, waarvan ook nog eens vier overwinningen dubbelzeges waren. Wat betreft betrouwbaarheid is de Mercedes ongenaakbaar. Toch kwam het team op achterstand door ijzersterk optreden van Sebastian Vettel en Ferrari in met name de eerste seizoenshelft. De niet aflatende druk die Mercedes er bij de Italianen op wist te houden zorgde er uiteindelijk voor dat ze foutjes gingen maken. Uiteraard speelde de aanwezigheid van Max Verstappen en Red Bull daar ook een grote rol in. Het zorgde er in Singapore voor dat de kampioenschapsleider niet op Lewis Hamilton gefocust was, maar juist op de jonge Nederlander. Achteraf gezien een grote fout.

Zelfvertrouwen

Mercedes zal in 2018 de zaakjes vanaf de seizoensstart in Melbourne weer op orde hebben, zoveel is duidelijk. In technisch en tactisch opzicht is Mercedes absoluut het te kloppen team. Het is de regerend kampioen er alles aan gelegen om de hegemonie wederom te demonstreren, al zal het team op haar hoede zijn voor kapers op de kust. Met het vertrouwen dat eventuele achterstand door vastberadenheid en vooral kalmte ook omgebogen kan worden in een voorsprong zal het Duitse team blaken van zelfvertrouwen.