Opinie: de halo maakt de F1 afstandelijker

Pierre Gasly test de halo. (c) Red Bull Content Pool

Net als vorig jaar ondergaan de Formule 1-bolides dit seizoen opnieuw een transformatie. Waar in 2017 iedereen positief was over bredere, stoerdere en snellere wagens, daar kan de invoering van de halo maar weinigen bekoren.

Er is al genoeg gezegd en geschreven door de voor- en tegenstanders over dit gevoelige nieuwe onderdeel. Laten we de gevolgen van de halo eens van een andere kant belichten.

Sinds Bernie Ecclestone het toneel heeft verlaten, doen de hoge heren van de Formule 1 er alles aan om sport te vernieuwen en toegankelijker te maken voor de fans. En eerlijk is eerlijk: er waait een positieve wind over de circuits en tot dusver is er dan ook geen reden tot klagen. Toen de FIA echter vorig jaar de knuppel in het hoenderhok gooide door – ondanks felle tegenstand – toch de halo er doorheen te drukken, stond iedereen op zijn achterste benen. Natuurlijk valt er genoeg voor te zeggen om de sport nóg veiliger te maken na de fatale ongelukken van Jules Bianchi, Justin Wilson en Henry Surtees. Het filmpje dat de FIA maakte om te demonstreren hoe onveilig het rijden met een open cockpit wel niet is, zette de meeste tegenstanders wel aan het denken (laat ze maar geen filmpje maken over hoe gevaarlijk open-wheel racing is, maar dat terzijde).

Maar wordt er niet een belangrijk aspect over het hoofd gezien? Is het racen met een geheel open cockpit juist niet de charme van deze sport? Anders dan bij bijvoorbeeld de LMP1, DTM en WRC zien de fans de coureurs ‘open en bloot’ zitten. Ze kunnen net als bij de MotoGP de emoties van de coureurs live vanaf de tribunes aanschouwen. Bijvoorbeeld Lewis Hamilton die na een overwinning half uit zijn wagen hangend uitbundig naar de fans juicht of Sebastian Vettel die zijn woede met wilde gebaren op een achterligger richt die niet op tijd aan de kant gaat. Met de halo in de weg krijgen de coureurs het er maar moeilijk mee om hun emoties fysiek te uiten.

(c) Mercedes AMG

Met name de fans die met hun duurbetaalde kaartjes langs de baan zitten zullen daarvan de dupe worden. Zij zullen van deze emoties niets tot nauwelijks meer iets meekrijgen en dat staat haaks op het toegankelijker maken van de sport. Sterker: de sport wordt hierdoor juist afstandelijker.

Ook de teams klagen over de invoering van de halo. Mochten zij meer willen doen dan alleen klagen en een poging willen wagen om hun fans tevreden te houden dan zijn zij de enigen die een vuist kunnen maken richting de FIA. Hoe dan ook is het een feit dat de halo dit seizoen definitief wordt ingevoerd. Of onderstaande beelden tot het verleden gaan behoren merken we vanaf het weekend van 25 maart wanneer het Formule 1-circus weer van start gaat.

 

 

 

 

Jouw reactie