Force India VJM11 doorstaat crashtest

Het hoofdkantoor van Force India (c) Sahara Force India

Het verwerken van de halo in het nieuwe chassis van de auto voor 2018 is voor Force India een “grote uitdaging” gebleken, zo stelt operationeel directeur Otmar Szafnauer.

Vooral het extra gewicht dat het veiligheidssysteem met zich meebrengt, heeft de ingenieurs flink wat hoofdbrekens gekost.

De halo is vanaf dit seizoen verplicht in de Formule 1. De rolbeugel moet er voor zorgen dat het hoofd van de rijders bij een crash is beschermd, maar door het extra gewicht – rond de 10 kilogram – moet de auto op andere punten flink op dieet.

Volgens Szafnauer is de nieuwe bolide de afgelopen weken succesvol door de crashtest van de FIA gekomen, maar ging dat niet vanzelf: “Omdat de halo pas laat verplicht werd gesteld, was ons grootste probleem afgelopen winter het inpassen van het systeem in het al bestaande ontwerp.”

Inmiddels heeft de VJM11 alle crashtests met succes doorstaan. “Gelukkig al bij de eerste pogingen: we liggen precies op schema”, aldus Szafnauer.