Sharkfin in 2019 mogelijk terug in de Formule 1

(c) Red Bull Content Pool

U (en stiekem wij ook) dacht er vanaf te zijn, maar de ‘sharkfin’ kon in 2019 wel eens zijn rentree maken in de Formule 1.

Voor komend seizoen zijn de reglementen zo aangepast dat de doorlopende aerodynamische motorkap niet meer gebruikt mag worden, maar naar verluidt is het ontwerp gisteren besproken in een vergadering van de Strategy Group. In dat overlegorgaan zitten naast de FIA en Formule 1-organisatie ook een aantal afgevaardigden van de teams. Die zouden de ruimte die de sharkfin biedt graag willen behouden voor sponsoruitingen.

Volgens F1 Fanatic is er ook gesproken over de bargeboards aan de zijkanten van de cockpit en de achtervleugel. McLaren zou hebben voorgesteld om deze vleugels aantrekkelijker te maken. Niet alleen voor het publiek, maar ook voor geldschieters. Ferrari zou het initiatief hebben genomen voor de introductie van een goedkopere achtervleugel.

Een idee van Ross Brawn, sportief directeur van de Formula One Group, voor een eenvoudiger voorvleugel zou op weinig enthousiasme hebben kunnen rekenen.