Seizoensreview Lewis Hamilton: En dat is wereldtitel nummer vier

(c) Mercedes AMG

De redactie van Grand Prix Radio blikt in december terug op het afgelopen Formule 1-seizoen. Vandaag nemen we het jaar van Lewis Hamilton onder de loep.

De Brit verovert in 2017 zijn vierde wereldtitel met schitterende rapportcijfers: in elk van de twintig races finisht hij in de punten en scoort in totaal negen overwinningen, 13 podiumplaatsen en elf polepositions.

Records

Daarnaast neemt hij het record aantal polepositions over van Michael Schumacher. De teller van Hamilton staat na 2017 op 72. En met vier wereldtitels moet hij alleen Juan-Manuel Fangio (5) en Michael Schumacher (7) voor zich dulden.

Voor aanvang van het succesvolle seizoen ziet Hamilton zijn grootste concurrent een punt zetten achter zijn loopbaan. Mercedes-teamgenoot Nico Rosberg heeft met de wereldtitel zijn doel bereikt en verrast de wereld van de Formule 1-volgers met zijn afscheid. Hamilton is er niet echt rouwig om, want in 2016 zijn de verhoudingen tussen beide teamgenoten niet meer zo rooskleurig.

Bottas nieuwe teamgenoot

De grootste concurrent van Hamilton voor de titel zit in 2017 niet in de garagebox naast hem. Nieuwbakken teamgenoot Valtteri Bottas doet in het begin goed mee, maar kan het gedurende het seizoen Hamilton steeds minder lastig maken.

De ogen voorafgaand aan het seizoen zijn gericht op Red Bull Racing, maar in de wintertests wordt duidelijk dat het gevaar niet komt van Max Verstappen en Daniel Ricciardo, maar van Ferrari en dan met name van Sebastian Vettel.

Minder dominante auto

Met de Mercedes W08 heeft Hamilton een bolide die minder dominant is dan zijn voorganger. De 2017-bolide wordt door teambaas Toto Wolff omschreven als een ‘diva’.

De W08 is dan wel snel, maar de afstelling zorgt soms voor flinke hoofdbrekens en de prestaties verschillen per circuit. Hamilton geeft toe dat hij zijn handen vol heeft aan de W08, maar er volgens eigen zeggen toch in slaagt iets extra’s uit de bolide te persen.

Vettel prima uit startblokken

Vettel bevestigt de vorm van de wintertests met winst in de openingsrace in Melbourne. Hamilton eindigt als tweede, maar staat in China op de bovenste trede met Vettel op plek twee en in Bahrein zijn de rollen weer omgedraaid.

Met twaalf punten achterstand op Vettel begint Hamilton aan de Grand Prix van Azerbeidzjan. In de straten van de hoofdstad Bakoe komen de concurrenten tot twee keer toe met elkaar in botsing.

Clash in Azerbeidzjan

Tijdens de safety car knalt Vettel achterop Hamilton. In de veronderstelling dat de Brit hem een brake test heeft gegeven, rijdt de Duitser met opzet tegen de Mercedes aan. Vettel krijgt een stop-and-go, maar eindigt toch nog als vierde vlak voor Hamilton die zijn hoofdsteun moet laten repareren.

Hamilton ziet Vettel uitlopen in de strijd om de wereldtitel en bij de zomerstop is het verschil 14 punten in het voordeel van de Duitser. Het lijkt een voorbode voor een zeer spannende tweede seizoenhelft, maar de beslissing valt echter al snel.

Ferrari schakelt zichzelf uit

Hamilton komt prima uit de zomerstop met drie overwinningen op rij. Voor Ferrari gaat het mis in Azië. Vettel schakelt zich in Singapore zelf uit door vlak na de start tegen Max Verstappen te botsen en in Japan zitten motorproblemen hem dwars. Na de race op Suzuka heeft Hamilton de achterstand omgebogen in een voorsprong van 59 punten.

Die voorsprong geeft Hamilton niet meer uit handen. Met nog twee races te gaan pakt de Brit in Mexico de wereldtitel. Hij kan de titel geen extra glans geven. Hamilton komt pas als negende over de finish nadat hij in de eerste ronde is aangetikt door Vettel. Een lekke band kost de Brit veel tijd en hij wordt zelfs op een ronde gezet door dagwinnaar Verstappen.

Foutjes na wereldtitel

Met de behalen van de titel lijkt het echte vuur bij Hamilton gedoofd. In Brazilië maakt hij tijdens de kwalificatie een fout en belandt in de vangrail. Startend vanuit de pitstraat werkt hij zich nog wel een weg naar een vierde plaats. Ook in Abu Dhabi is de kwalificatie niet foutloos. Hij zet zijn bolide op plek twee naast Bottas, die de laatste race van het seizoen uiteindelijk wint.

In 2018 is Hamilton ook weer van de partij, maar daarna? Er zijn twijfels. Bij de volgers van de sport en bij hemzelf. Wil hij nog door of zet hij een punt achter zijn loopbaan? Een nieuw contract bij Mercedes met een loopduur van drie jaar ligt al een tijdje op zijn handtekening te wachten.