‘Briatore verantwoordelijk voor achterstand Renault’

Cyril Abiteboul (r) met Renault-adviseur Alain Prost (c) Renault Sport

Renault teamchef Cyril Abiteboul denkt een verklaring te hebben waarom Renault sinds de introductie van de 1.6L V6-motoren zo fors achterloopt bij naaste concurrent Mercedes.

 

Volgens Abiteboul ligt dat aan een enkel besluit van zijn voorganger Flavio Briatore. Die besloot eind 2006 om honderden werknemers te ontslaan, nadat de FIA een ‘engine freeze’ voor 2007 had afgekondigd. Die beslissing van de internationale autosportfederatie betekende dat er niet verder gesleuteld mocht worden aan de V8-motoren. Voor Renault extra wrang, omdat het team net was gestart met het ontwerpen van een compleet nieuwe krachtbron voor de Renault R27.

Waar Renault besloot om met minder mensen voort te blijven borduren op een oud concept en uiteindelijk helemaal als fabrieksteam uit de Formule 1 te stappen, daar bleef men bij Mercedes achter de schermen wel bezig met innovaties, aldus Abiteboul: “Terwijl wij ons terugtrokken ging Mercedes door. Het kocht Illmor en investeerde in de toekomst met een aantal straatautoprojecten waarvan we later dingen terugzagen in de Formule 1.”

Abiteboul ging zelf in 2014 aan de slag bij het Lotus F1 Team. Dat team was in 2010 ontstaan op de ruïnes van het Renault fabrieksteam dat aan Genii Capital was verkocht. Sinds de terugkeer van Renault als fabrieksteam in de Formule 1 in 2016 heeft de Fransman ruim honderd mensen in dienst genomen, maar de stal is nog lang niet terug op het gewenste niveau van halverwege de jaren 00. “Het team in Viry-Châtillon moet worden herbouwd. Uiteraard zijn de werkomstandigheden aangepast met een nieuwe verdeling van verantwoordelijkheden. Het is nu een kwestie dat mensen elkaar vertrouwen en met elkaar leren werken”, zo laat Abiteboul weten in Auto-Hebdo.