Seizoensreview Kimi Raikkonen: Geen overwinning, wel constant  

(c) Scuderia Ferrari

De redactie van Grand Prix Radio blikt in december terug op het afgelopen Formule 1-seizoen. Vandaag kijken we terug op het jaar van Kimi Raikkonen, die, als we Ferrari-topman Sergio Marchionne moeten geloven, nog één keer de kans krijgt om de wereld zijn ware potentieel te tonen in de scharlakenrode Ferrari. En dat terwijl het seizoen van de Fin toch niet eens zo beroerd is verlopen.

Raikkonen rijdt van de twintig races maar liefst zestien wedstrijden in de punten. Zijn beste resultaat is een tweede plek in zowel Monaco als Hongarije. In beide gevallen is dat ook meteen een één-twee voor het team van Ferrari. In het Prinsdom staat Raikkonen niets in de weg om de overwinning te grijpen, behalve een slechte pitstopstrategie. Het is Vettel die er met de zege vandoor gaat en Raikkonen staat bijzonder aangeslagen en teleurgesteld op het podium. In Hongarije, waar inhalen traditioneel lastig is, rijden de twee Ferrari’s in de dan bepaalde slagorde richting de volgende ‘dubbel’.

In Azerbeidzjan behaalt de Fin zijn slechtste resultaat van het seizoen. In de tumultueuze Grand Prix, waar hij in de eerste ronde een aanvaring heeft met zijn landgenoot Valtteri Bottas, krijgt hij in de 46ste ronde een olielek en klasseert zich alsnog als 14e omdat hij meer dan 90 procent van de race-afstand heeft afgelegd.

‘Ferrari-sandwich’

Tweemaal, in Spanje en Singapore, ziet hij de finish niet. In beide gevallen na een aanrijding met Max Verstappen. De startcrash in Marina Bay zal de geschiedenis ingaan als de ‘Ferrari-sandwich’ en vanaf deze race kantelt de strijd om het wereldkampioenschap in het voordeel van Lewis Hamilton. In Singapore heeft Ferrari het wereldkampioenschap dan ook verspeelt zo is de algemene opinie in de wereld van de Formule 1.

In Maleisië kende het Italiaanse team wederom problemen. Sebastian Vettel wist in Q1 geen tijd neer te zetten vanwege problemen met een bougie en moet noodgedwongen vanaf de 20ste plaats starten. Kimi Raikkonen behaalt een keurige tweede plaats, maar zal op de startgrid te maken krijgen met soortgelijke problemen als die zijn teamgenoot een dag er voor teisterden. De Ferrari werd vlak voor de start van de laatste Maleisische Grand Prix weggerold in de pits. Hij zou uiteindelijk niet meer van start gaan. Boze tongen spreken van karma, en aan de Aziatische races denkt het team van Ferrari dan ook niet graag terug.

Boordradio

Kimi Raikkonen besluit het jaar voor zijn doen sterk, met drie derde plaatsen op rij in Amerika, Mexico en Brazilië. Hij is daarmee van de top vier de meest constante rijder op dat moment. Uiteindelijk behaalt hij nog een vierde plaats in Abu Dhabi, waarmee zijn puntentotaal op 205 komt en hij ook als vierde in het kampioenschap zal eindigen, slechts vijf punten meer dan Daniel Ricciardo en maar liefst honderd punten achter Bottas. Het zal er de Fin alles aan gelegen zijn om van 2018 een sterk jaar te maken, maar dan zal hij ook het imago van zeurkous moeten afschudden. Het afgelopen seizoen kwam Raikkonen weer meerdere malen over de boordradio met opmerkingen die niet passen bij een wereldkampioen. Beter laat hij zijn gaspedaal spreken.