Seizoensreview Daniel Ricciardo: Jaar met twee gezichten

(c) Red Bull Content Pool

Nog nooit stond hij in een seizoen zo vaak op het podium als in 2017. Toch zal Daniel Ricciardo met gemengde gevoelens terugkijken op het afgelopen jaar. Zo viel hij zes keer uit en verloor hij het kwalificatieduel met zijn teamgenoot Max Verstappen met 13-7.

Het was de eerste keer in zijn loopbaan dat de 28-jarige Australiër op de meeste zaterdagen niet sneller was dan zijn teamgenoot. Gelukkig voor Ricciardo ging het hem op de zondagen meestal beter af.

Nog voordat de eerste kilometers waren verreden werd Red Bull Racing gezien als de grote uitdager van Mercedes. De Formule 1-auto’s werden onderworpen aan nieuwe regels wat het team uit Milton Keynes – dat ieder jaar pronkt met een goed chassis – ten goede leek te komen.

Domper

Het was voor Ricciardo en Verstappen dan ook een flinke domper toen tijdens de wintertests in Barcelona bleek dat niet Red Bull, maar Ferrari de sprong naar Mercedes had gemaakt. Red Bull deed zelfs een stapje achteruit en was in de eerste races van het seizoen niet bij machte om in droge omstandigheden te strijden met de fabrieksteams uit Italië en Duitsland.

Nadat Ricciardo zich daarbij had neergelegd maakte hij er het beste van. Afgezien van zijn thuisrace in Melbourne en de Grand Prix van Rusland – Ricciardo viel in beide races uit door technische problemen – maakte hij een keurige seizoensstart mee. Nadat hij in China en Bahrein nipt naast het podium greep werd hij in Barcelona derde. Ricciardo trok die lijn door en stond in de vier daaropvolgende races wederom in de top-drie.

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan mocht Ricciardo zelfs naar de hoogste trede van het ereschavot. Hij was als tiende gestart, maar profiteerde optimaal van malheur bij zijn concurrenten die bij bosjes uitvielen.

Betrouwbaarheidsproblemen

De goede resultaten van Ricciardo maskeerden de problemen die Red Bull nog altijd ondervond. Niet alleen was de auto te langzaam, Verstappen werd geplaagd door betrouwbaarheidsproblemen.

Daar waar die problemen bij Ricciardo in de eerste seizoenshelft nog wegbleven, moest hij er na de zomerstop aan geloven. In Singapore (P2), Maleisië (P3) en Japan (P3) mocht hij nog naar het podium, maar in de Verenigde Staten, Mexico en Abu Dhabi zag Ricciardo de finishvlag niet.

Verstappen zag die finishvlag naarmate het seizoen vorderde wel steeds vaker en dat ging ten koste van zijn teamgenoot. De Nederlander zegevierde in Maleisië en Mexico en deed dat op geheel eigen kracht. Ook in Japan en Brazilië, de laatste twee races waarin beide Red Bulls finishten, bleef Verstappen zijn teamgenoot voor.

Die resultaten tekenen het einde van het seizoen van Ricciardo dat voor hem als een nachtkaars uitging. Niet alleen zat de betrouwbaarheid hem dus niet mee, hij was in de races dat beide Red Bulls wel finishten, structureel de langzaamste van de twee.

In 2018 zal hij dat graag anders willen zien. Zeker wanneer motorleverancier Renault de betrouwbaarheidsproblemen te boven is en beide Red Bulls vaker de finish zullen halen. Het zal hoe dan ook zeer boeiend worden hoe het duel tussen Ricciardo en Verstappen zich verder ontvouwt.