Seizoensreview Carlos Sainz: een zonnige toekomst

(c) Renault Sport F1 Team

De redactie van Grand Prix Radio kijkt deze maand terug op het afgelopen Formule 1-seizoen en de prestaties van de diverse coureurs. Vandaag nemen we het jaar van Carlos Sainz onder de loep.

Voor Sainz is het seizoen simpelweg op te splitsen in twee delen. De 23-jarige Madrileen reed de eerste 16 races van 2017 voor Toro Rosso, alvorens hij in oktober vroegtijdig de overstap maakte naar het fabrieksteam van Renault en bij de Fransen de laatste vier Grands Prix van het seizoen reed.

Bij Toro Rosso was Sainz de onbetwiste nummer één. Hij had nog een paar momentjes zoals tijdens de openingsronde van de GP van Canada waar hij zichzelf en Felipe Massa uitschakelde, en er was die aanrijding met Lance Stroll in Baku, maar verder deed Sainz het uitstekend bij het kleine Italiaanse team.

Ter vergelijking: tijdens 14 van zijn 16 optredens voor Toro Rosso had Sainz de Rus Daniil Kvyat als teamgenoot. Hoewel die laatste in de kwalificatie nog enigszins in de buurt kwam van Sainz (Sainz vs Kvyat: 8-6) bleef de Rus vooral in de races ver achter bij de Spanjaard. Waar Sainz 48 punten scoorde, pakte Kvyat slechts vier punten. Vooral de slechte raceresultaten waren de leiding van Toro Rosso een doorn in het oog en deden de Rus uiteindelijk na de GP van Singapore de das om.

Opmerkelijk genoeg begon juist in de Zuidoost-Aziatische stadstaat de zegetocht van Sainz. De Spanjaard tekende er op vrijdag 15 september – twee dagen voor de GP – een overeenkomst waarbij hij onder contract blijft bij Red Bull, maar de Oostenrijkse stal hem vanaf 2018 uitleent aan Renault. Twee dagen later reed hij in Singapore de race van zijn leven. Hij finishte als vierde, zijn beste prestatie in drie seizoenen Formule 1.

Sainz leverde een puike prestatie in Singapore (c) Red Bull Content Pool

Na Singapore verving Pierre Gasly de ontslagen Kvyat, maar erg lang duurde de samenwerking met Sainz niet. Jolyon Palmer werd na de Grand Prix van Japan door Renault ontslagen en Sainz maakte niet pas in 2018, maar direct de overstap. De Spanjaard kende een uitstekend debuut voor de Fransen: in de kwalificatie wist hij direct zijn ervaren teamgenoot Nico Hulkenberg te verslaan en in de race werd hij uitstekend zevende.

Sainz in Austin bij zijn debuut voor Renault (c) Renault Sport F1 Team

Het waren wel meteen zijn laatste punten van het seizoen, maar Hulkenberg moet zijn gewaarschuwd. De Duitser is nu nog de nummer één bij Renault, maar Carlos Sainz Vázguez de Castro heeft alles in zich om dat stokje over te gaan nemen. Mocht de Renault-krachtbron ook nog een beetje gaan meewerken dan kon het wel eens een heel mooi jaar worden voor zowel Sainz als het Franse team.