Seizoensreview Lance Stroll: Strijden tegen de scepsis

23843635_2055223184541658_6273201845988595743_n

De redactie van Grand Prix Radio blikt in december terug op het afgelopen Formule 1-seizoen. Vandaag nemen we het jaar van Lance Stroll onder de loep.

De Canadese Williams-coureur levert afgelopen seizoen verschillende ‘gevechten’. Op de baan met natuurlijk teamgenoot Felipe Massa en de andere coureurs. Naast de baan moet Stroll de strijd aangaan met de scepsis.

Rijkeluiszoon

De buitenwacht vindt dat de Canadees, die in 2016 de Formule 3-titel heeft veroverd, zijn stoeltje bij Williams te danken heeft aan de diepe zakken van zijn vader, miljardair Lawrence Stroll, die zijn fortuin heeft vergaard met merken als Tommy Hilfiger.

Stroll krijgt het etiket van ‘pay driver’ opgeplakt, iets waar je als coureur lastig vanaf komt. Met goede resultaten kan de kritiek worden gepareerd, maar daar ontbreekt het aan bij Stroll in de eerste races.

Niet aan de finish

In Australië, China en Bahrein ziet Stroll de finishvlag niet. In Melbourne zitten remproblemen de pas 18-jarige Canadees dwars, maar in de twee daaropvolgende races zorgen crashes voor een voortijdig einde. In China komt hij in de eerste ronde in botsing met Sergio Perez en in Bahrein maakt hij contact met Carlos Sainz en is het in ronde twaalf einde race.

In Rusland haalt Stroll met een elfde plaats voor het eerst de finish, maar het duurt tot zijn thuisrace in Montreal dat hij de eerste punten van het seizoen pakt. Stroll kwalificeert zich als 17de en werkt zich tijdens de race op naar een negende positie.

Podium in Bakoe

Een race later in Azerbeidzjan beleeft de Canadees zijn hoogtepunt van het seizoen. In een chaotische race houdt Stroll het hoofd koel. Hoewel hij zijn tweede plek op het allerlaatste moment nog verspeelt aan Valtteri Bottas staat de Canadees voor het eerst op het podium.

En voor het laatst in 2017, want in de rest van het seizoen komt Stroll niet meer in de buurt van het ereschavot. Daarna rijdt Stroll nog in vijf races naar de punten, maar hoger dan een zesde plaats, in Mexico, komt de Canadees niet.

Op Monza weet hij zich onder natte omstandigheden als vierde te kwalificeren. Vanwege gridpenalty’s voor beide Red Bulls mag de Canadees zelfs vertrekken vanaf de eerste startrij. Hij weet zijn beste startpositie van het seizoen echter niet te verzilveren en finisht als zevende. Het seizoen wordt uiteindelijk moeizaam afgesloten met een 16de plaats in Brazilië en een 18de plek in Abu Dhabi.

Niet overtuigd

Terugblikkend op het seizoen kan de conclusie worden gerechtvaardigd dat Stroll niet heeft te weten overtuigen. Natuurlijk staat hij in Bakoe op het podium en laat hij in de kwalificatie in de regen op Monza zien dat hij wel degelijk kan sturen, maar het is te weinig en te sporadisch.

Verliezen

Niet alleen heeft Stroll de strijd met de sceptici verloren, maar de Canadees delft ook het onderspit in het gevecht met teamgenoot Massa.

De Braziliaan, die zijn pensioen met een jaar uitstelt omdat Bottas bij Williams vertrekt om bij Mercedes wereldkampioen Nico Rosberg op te volgen, is Stroll de baas in kwalificatieduels. Slechts twee keer weet de Canadees zich voor Massa te kwalificeren.

Op punten verloren

Ook tijdens de races moet Stroll zijn meerdere erkennen in de Braziliaan. Massa rijdt in 13 races in de punten, bijna het dubbele aantal races van Stroll. In die Grands Prix verzamelt de Braziliaan 43 punten, drie punten meer dan Stroll. Daarbij moet worden aangetekend dat Massa de Grand Prix van Hongarije mist wegens ziekte.

Na een lastig debuutseizoen zal 2018 een nog grotere uitdaging worden. Met het vertrek van Massa lijkt de Canadees de nummer 1-positie binnen Williams te krijgen. Een grote verantwoordelijkheid voor een coureur die nog steeds tiener is.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden