Seizoensreview Romain Grosjean: meer gefrustreerd dan ooit

(c) Haas F1 Team/Zak Mauger

De redactie van Grand Prix Radio kijkt in december terug op het afgelopen Formule 1-seizoen. Vandaag nemen we het jaar van Haas F1-coureur Romain Grosjean onder de loep.

Hij koos eind 2015 voor Haas om zich in de kijker te rijden bij Ferrari. Twee jaar later heeft het team uit Maranello een lijst met namen achter de hand om Kimi Raikkonen op te volgen, maar Romain Grosjean komt daar niet op voor. 2017 was voor de gefrustreerde Fransman (wederom) een jaar om snel te vergeten.

Zijn eerste race bij de Amerikaanse renstal in maart 2016 zal Grosjean nog lang blijven herinneren. Tot grote verbazing van alles en iedereen reed hij tijdens die wedstrijd in Melbourne voor het debuut van Haas naar een zesde plaats. Veertig races en twee seizoenen later is dat nog altijd zijn beste resultaat voor het team, al kwam hij in 2017 in Oostenrijk ook als zesde over de meet.

Net als een jaar geleden teerde Haas ook dit seizoen vooral op de Ferrari-motor. Ferrari maakte afgelopen winter een gigantische sprong en kon zelfs de strijd aan gaan met de krachtbronnen van Mercedes. Haas profiteerde hiervan mee en reed met Kevin Magnussen en Grosjean de eerste seizoenshelft regelmatig in de punten. Met een gloednieuwe Ferrari-motor in zijn auto evenaarde Grosjean in Spielberg (P6) het beste resultaat uit de historie van zijn team.

Hoewel het op papier met Haas en Grosjean redelijk goed leek te gaan, bleek het er in de praktijk heel anders uit te zien. Er ging geen vrije training voorbij of de voormalig GP2-kampioen liet zich kritisch uit over de boardradio .Meestal ging het geklaag over zijn remmen. Ook zijn snel slijtende banden waren een doorn in het oog van Grosjean.

Dat geklaag zou naarmate het zijn vorderde steeds erger worden. De Haas werd ingehaald door de concurrentie. Het team hoopte vooraf stiekem mee te strijden om de vijfde stek in het constructeurskampioenschap, maar dat bleek niet haalbaar te zijn. Tot de laatste race in Abu Dhabi was het team nog in gevecht om P6 samen met Renault en Toro Rosso, maar ook die positie was te hoog gegrepen. Aan het eind van het jaar wist Haas alleen McLaren-Honda en Sauber achter zich te houden.

Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten barstte er voor het oog van de F1-fans een bom binnen het team. Grosjean reed met zijn ziel onder zijn armen over het circuit in Austin rond, was ver verwijderd van punten en klaagde opnieuw steen en been over de boardradio. Teambaas Günther Steiner had er uiteindelijk genoeg van en sommeerde Grosjean letterlijk om zijn kop te houden.

Het was tekenend voor Grosjeans seizoen dat na die race in Austin als een nachtkaars uitging. In de laatste vier wedstrijden wist hij geen punt meer te scoren waardoor hij uiteindelijk genoegen moest nemen met de dertiende plaats in het kampioenschap.

Daarmee deed Grosjean het overigens beter dan Magnussen die weliswaar één plaatsje lager eindigde, maar niettemin negen punten minder scoorde.

Voor Grosjean is het te hopen dat Haas in 2018 naast een krachtige Ferrari-motor ook het chassis beter op orde krijgt. Gebeurt dat niet dan zal hij eerder naar achteren dan naar voren moeten kijken.