Seizoensreview Jolyon Palmer: Steeds net niet

Jolyon Palmer (c) Renault Racing

De redactie van Grand Prix Radio blikt in december terug op het afgelopen Formule 1-seizoen. Vandaag is het tijd voor Jolyon Palmer.

Als elfde finishen is knap frustrerend in de Formule 1: tijdens de kwalificatie kom je daarmee net niet terecht in Q3 – en maak je dus ook geen kans op pole position, en in de race levert die elfde plek je net geen punten op. Dat Jolyon Palmer zich dit seizoen drie keer kwalificeerde als elfde en ook drie keer als elfde finishte, is pure symboliek voor een weliswaar sympathieke coureur waarbij alles steeds net niet was.

Singapore als enige hoogtepunt

Ongetwijfeld had Palmer het in 2017 helemaal anders willen doen. Het jaar ervoor haalde hij in zijn Renault slechts één puntje, waar toenmalig teamgenoot Kevin Magnussen er acht haalde. Het afgelopen seizoen was echter nog teleurstellender voor de Brit: hij haalde vaak de eindstreep van een race niet en haalde uiteindelijk zelfs het einde van het seizoen niet.

Alleen uitgerekend tijdens die knotsgekke race in Singapore, waar twee Ferrari’s en een Red Bull de tweede ronde niet eens bereikten, pakte Palmer punten. Hij kwam binnen als zesde, wat hem al zijn acht punten van het seizoen opleverden.

De timing kon niet beter, want geruchten over een deal tussen Renault en Carlos Sainz Jr. om Palmer op te volgen gingen al een tijd de ronde.

Haast uit medelijden werd ik even fan van de Brit, maar het mocht helaas niet baten: na Singapore volgden Maleisië (vijftiende) en Japan (twaalfde), waarna Renault er genoeg van had. Al vóór de Japanse race had Renault aan Palmer laten weten dat hij niet meer zou meedoen aan de laatste vier races van het seizoen. De geruchten over Sainz bleken te kloppen.

De Spanjaard haalde in de laatste vier races bijna net zoveel punten als Palmer in de eerste zestien.

Beetje pech maar

Natuurlijk was de Renault niet de beste auto van de grid. Ook zou een échte Palmer-fan erop wijzen dat zijn auto het viermaal liet afweten tegen tweemaal voor Hülkenberg in de tijd dat ze teamgenoten waren.

Het technische dieptepunt voor Palmer was de Grand Prix van Groot-Brittannië, waar Palmer tijdens de formatieronde uitviel met hydraulische problemen en dus de grid niet eens haalde. Dank, Renault. In Australië waren het Palmers remmen, in Azerbeidzjan zijn motor en ook in Italië was er een technisch probleem.

Wat je zou antwoorden aan een échte Palmer-fan is dat hij kapot werd gemaakt tijdens de kwalificatie. Geen enkele keer wist Palmer zijn Duitse teamgenoot Hülkenberg te verslaan. Alleen Paul di Resta en Antonio Giovinazzi waren even slecht, maar dat waren invallers voor één respectievelijk twee races. Met 16-0 verliezen van je teamgenoot, zoals Palmer deed, is moeilijk uit te leggen.

Karma

Ook werd Palmer tijdens silly season nergens serieus genoemd om een stoeltje te vullen bij teams die er nog een vrij hadden, zoals Williams of Sauber. De Brit was wel in Abu Dhabi, maar dan om zijn broertje Will te steunen in Formule Renault.

Palmer was het allemaal steeds net niet, en dus ligt hij eruit. Karma, zou Fernando Alonso zeggen.

https://www.youtube.com/watch?v=qNZbR2F4XoQ

Jouw reactie