Seizoensreview Pierre Gasly: Eindelijk het Formule 1-debuut

(c) Red Bull Content Pool

De redactie van Grand Prix Radio blikt in december terug op het afgelopen Formule 1-seizoen. Vandaag nemen we het jaar van Pierre Gasly onder de loep.

Pierre Gasly maakte dit seizoen eindelijk zijn debuut in de Formule 1. Tijdens de Grand Prix van Maleisië mocht de Fransman als een van de twee Toro Rosso-coureurs aan de start verschijnen. Het wachten werd beloond.

Super Formula

Gasly had eigenlijk al in Australië aan de start willen staan, maar Toro Rosso koos er voor om ook in 2017 met Carlos Sainz en Daniil Kvyat te rijden. Voor de kersverse winnaar van de GP2 zat er niets anders op dan uitwijken naar de Super Formula in Japan. Daar presteerde de Red Bull-junior naar behoren en hij kwam zelfs maar een halve punt te kort voor het kampioenschap.

Gasly heeft zijn debuut in 2017 niet alleen te danken aan de sterke prestaties in Japan, maar ook aan de matige optredens van Daniil Kvyat bij Toro Rosso. De Rus scoorde tot en met de Grand Prix van Singapore, de veertiende race van het jaar, slechts vier punten en voldeed daardoor ook dit jaar niet aan de verwachtingen van Red Bull-adviseur Helmut Marko.

Pech

Gasly reed na zijn debuut op het circuit van Sepang, door verplichtingen in de Super Formula, niet in Amerika, maar was de rest van het jaar wel een van de twee Toro Rosso-coureurs. Aan het eind van het jaar stond de teller op vijf races en nul punten. Het is de Fransman niet aan te rekenen, want de betrouwbaarheid liet hem te vaak in de steek.

In de korte tijd dat hij bij Toro Rosso achter het stuur zit, verzamelde hij maar liefst 45 plaatsen gridstraf door een onbetrouwbare Renault-motor. Het is de Toro Rosso-coureur daarom nog niet gelukt om echt te imponeren. Maar ook in de kwalificatie is hij vier van de vijf keer langzamer dan zijn teamgenoot. Hij wordt door zowel Carlos Sainz als Brendon Hartley twee keer verslagen.

In 2018 moet hij naast Brendon Hartley bewijzen dat Red Bull hem terecht al die jaren als toptalent heeft beschouwd. Of het de Fransman lukt, hangt ook voor een deel af van de progressie van de Honda-motor, waarmee Toro Rosso in 2018 gaat racen. Hij heeft dit jaar in ieder geval ervaring opgedaan met het rijden met een te langzame en onbetrouwbare motor.