Voorpublicatie nieuwe boek Olav Mol: ‘F1 2017, Oorlog op de baan’

(c) Red Bull Content Pool

Het Formule 1-seizoen 2017 ligt achter ons. Wat waren de hoogte- en dieptepunten? Olav Mol en Jack Plooij blikken in hun nieuwe boek ‘F1 2017, Oorlog op de baan’ terug op een roerig jaar. Vanaf 12 december in de winkel, maar op deze site alvast een exclusieve sneak preview:

De inhaalactie van het jaar

OLAV MOL

Het ging na afloop van de Grote Prijs van Amerika natuurlijk maar over één ding: die absoluut waanzinnige inhaalactie van Max Verstappen in de allerlaatste ronde van de wedstrijd. Lewis Hamilton won, maar werd nog geen wereldkampioen omdat Vettel tweede werd. En voor de tweede keer in zijn carrière mocht Max Verstappen achter het podium vandaan weer terug naar het vierkantje met de internationale pers. Dat hij daar boos was, was logisch. Wat hij daar gezegd heeft zijn dingen die je een coureur van twintig jaar moet kunnen vergeven. De verhalen over dat de steward Garry Connelly het specifiek op Max gemunt had, daar geloof ik niet zo in. Dat er op het moment zelf en daarna een aantal dingen fout gegaan zijn, dat is een feit.

Ten eerste had die straf er misschien wel helemaal niet moeten komen. Ze hebben geen rekening gehouden met dat Kimi Räikkönen een zwaar probleem had met zijn hoeveelheid brandstof. Hij was enorm opgejaagd en had al over de boordradio te horen gekregen dat hij rustig moest rijden. Je zag ook dat hij toen Max er voorbij was een enorm gat liet vallen, maar uiteindelijk niet groot genoeg om de vijf seconden straf voor Max niet te kunnen opvangen. Plus: dit is waar de fans voor kijken. Dit is waar de televisiekijkers en de mensen op de tribune voor uit hun dak gaan. En dat dat dan misschien vijftien centimeter aan de verkeerde kant van de streep is, dat moet je op zo’n moment kunnen aanvoelen. Voetbalscheidsrechters fluiten ook weleens in de geest van de wedstrijd. Dit was bepaald niet in de geest van de wedstrijd, want Räikkönen had echt geen idee waarom hij naar het podium mocht. Hij had ook niet over de boordradio gebruld en geprotesteerd dat er iets oneerbaars gedaan was door de Red Bull van Max Verstappen. Dat heeft de leiding wat mij betreft niet goed aangepakt.

Ten tweede is de straf die Max gekregen heeft niet voor track limits, maar voor leaving the track and gaining an advantage, oftewel: naast de baan rijden, afsnijden en een voordeel behalen. Als je zegt: dat is hetzelfde, is dat een compleet verkeerde inschatting. Er verschenen meteen allemaal foto’s van andere coureurs die ook met twee wielen naast de baan reden of soms zelfs met vier wieltjes op het randje zaten, maar dat was allemaal anders dan die ene waanzinnige inhaalactie. Wat mij betreft zou de actie van Max nog steeds moeten kunnen gaan voor de award voor de ‘Actie van het jaar’, maar dat zal de FIA natuurlijk niet doen.

Het werd een week later allemaal nog wonderlijker in Mexico…


Het boek ‘F1 2017, Oorlog op de baan’ ligt vanaf 12 december in de winkel. Een gelimiteerd aantal door Olav Mol gesigneerde exemplaren is hier te bestellen.

(c) Uitgeverij Q