Liberty overweegt aanpassingen aan circuits  

Tekenend beeld voor de saaie slotrace, topcoureurs in niemandsland (c) Scuderia Ferrari

Naar aanleiding van de saaie seizoensafsluiter in Abu Dhabi, en de kritiek die daar wereldwijd op volgde, gaat Liberty Media in gesprek met enkele circuiteigenaren. Doel is om eventuele aanpassingen aan de circuits te bespreken die het racen zouden kunnen bevorderen, dat stelt sportbaas Ross Brawn. Hij waarschuwt echter dat meer inhaalacties niet per definitie betere races hoeven te garanderen.

Mikpunt van kritiek was twee weken terug vooral het Yas Marina Circuit. De race kende aan kop geen positiewisselingen en de enige verschuivingen waren te danken aan uitvallers. Geestelijk vader Hermann Tilke, die het Yas Marina Circuit heeft ontworpen, gaf al aan dat er wel wat aanpassingen aan de lay-out gemaakt zouden kunnen worden. Overigens is het superbrede asfaltlint in de woestijn niet het enige circuit dat voor aanpassingen in aanmerking komt. Volgens de sportbaas zijn al gesprekken met meerdere circuits gaande met dezelfde problematiek als Yas Marina, namelijk dat inhalen er moeilijk is.

Toch is een betere race niet simpelweg meetbaar aan het aantal inhaalacties, meent Brawn. Hij kan zich voorstellen dat fans niet zozeer meer inhaalacties zien, alleen het liefst twee coureurs die keihard om een positie vechten. De uitkomst van zo’n gevecht kan volgens Brawn nog altijd betekenen dat de rijder voorop zijn positie kan behouden, maar de manier waarop hij deze moet verdedigen kan een geweldige race opleveren.