DRS een doekje voor het bloeden volgens Hamilton

(c) Mercedes AMG

Lewis Hamilton mag dan een van zijn succesvolste inhaalraces aan de dag gelegd hebben in Brazilië, als er iemand niet van onder de indruk is, dan is dat de viervoudig wereldkampioen zelf. Volgens hem ging het allemaal te makkelijk dankzij, of juist ondanks, het DRS-systeem, dat in zijn ogen een grote fout in het ontwerp van de bolides van 2017 camoufleert.

Volgens Hamilton was er vanwege het DRS-systeem geen enkele inhaalpoging die hij zich blijvend zal herinneren: “Ik ben geen grote fan van DRS. Hoewel ik denk dat DRS nodig is om inhalen mogelijk te maken, voelt het als een doekje voor het bloeden van de grootste fout in het concept van de huidige Formule 1 wagens; dat je niet de dicht op de wagen voor je kunt komen.”

Manouvre

Hamilton begon zijn indrukwekkende inhaalrace vanuit de pitstraat, om uiteindelijk als vierde te finishen, slechts 5,4 seconden achter de winnaar, Sebastian Vettel. Ondanks tientallen inhaalacties op de baan blijft dus geen van deze bij hem beklijven. “Eerlijk gezegd voelden ze geen van allen speciaal. Het ging er alleen maar om dichtbij te komen en de DRS te gebruiken. Anders dan in het karten als je dichtbij moet komen om een manoeuvre te maken.”

Als Hamilton dan toch een inhaalpoging moet aanwijzen die enigszins indruk op hem maakte dan was het de actie op Sergio Perez buitenom in bocht 1: “Ik was daar achteraf erg blij mee omdat er verder echt geen noemenswaardige acties waren deze race. Het laat zien dat er overduidelijk een fout zit in het ontwerp van de wagens, terwijl ze er dit jaar fantastisch uitzien, het is een gebied dat we kunnen verbeteren voor de toekomst.”