Richtlijnen voor nieuwe motorreglement bekend

(c) Formula1

In Parijs heeft de FIA de richtlijnen voor het motorreglement dat vanaf 2021 in de Formule 1 moet gelden besproken met geïnteresseerde motorfabrikanten.

Voorgestelde richtlijnen voor motoren vanaf 2021:

  • 1,6 liter V6 turbo hybride;
  • Toename van 3000 rpm voor meer geluid;
  • Voorgeschreven interne ontwerpparameters om ontwikkelingskosten te beperken en extreme ontwerpen te ontmoedigen;
  • Verwijderen van de MGU-H;
  • Krachtigere MGU-K met focus op handmatig bediening door rijder tijdens de race in combinatie met een optie om energie over meerdere ronden op te sparen om zo de rijder een extra tactisch element in de race te bieden;
  • Enkele turbo met beperkingen op afmeting en gewicht;
  • Standaard energieopslag en controle-elektronica;
  • Extern voorgeschreven ontwerp om ‘Plug-and-Play’ voor motor/chassis/transmissie mogelijk te maken;
  • Intentie om strenger brandstofreglement en beperking op aantal brandstoffen te onderzoeken.

De komende twaalf maanden zullen enkele elementen van de motor worden gedefinieerd, maar het ontwerp en de ontwikkeling van de krachtbron zijn pas eind 2018 mogelijk als alle details bekend worden gemaakt.