Grand Prix van Singapore is als “push-ups doen in de sauna”

Nico Rosberg won in 2016 overtuigend (c) Mercedes

Het is de langste, de heetste, de bochtigste, de donkerste, de zwaarste en dus meest prestigieuze race van het seizoen. De Grand Prix van Singapore. In dit rijtje hoort beslist ook ‘de controversieelste’, maar daarover later meer. Dit weekeinde zal de veertiende ronde van het wereldkampioenschap Formule 1 worden verreden op het veeleisende Marina Bay Street Circuit. In aanloop naar deze race blikken we aan de hand van deze kenmerken vooruit op de Grand Prix van Singapore, die voor de tiende keer zal worden gehouden.

De langste

De Grand Prix van Singapore is de langste op de kalender, in tijdsduur wel te verstaan, niet in afstand. Vorig jaar duurde de Grand Prix van Singapore namelijk net iets minder dan twee uur, om precies te zijn 1 uur, 55 minuten en 48 seconden. Alleen de Grand Prix van Monaco duurde dat seizoen langer, maar dat kwam door maar liefst vier virtuele safety car periodes. Nog even wat betreft de totale race-afstand, alleen de Grand Prix van Rusland is langer dan de 308,828 kilometer die Marina Bay telt.

Maarliefst 1500 lampen verlichten de donkere straten van Marina Bay (c) Mercedes

De heetste

Op slechts 136 kilometer van de evenaar is het klimaat tropisch. Overdag staat de zon nagenoeg loodrecht op het asfalt en ’s avonds daalt het kwik niet verder dan zo’n 30 graden. De luchtvochtigheid is enorm en naar verluidt kan de temperatuur in de cockpit tijdens de race zelfs oplopen tot meer dan 60 graden. In 2014, zo gaat het gerucht, kookte het drinkwater in de wagen van Kevin Magnussen zelfs. Op conditioneel niveau eist het dus veel van de coureurs die zich bovendien vanwege het tijdsverschil zullen moeten acclimatiseren.

De bochtigste

Volgens de definitie van een ‘bocht’ in de Formule 1, namelijk een verandering van rijrichting, telt Singapore er maar liefst 23. En daarvan is bijna de helft 90 graden of meer. Het vergt enorm veel van de remmen tijdens de 61 ronden tellende race. Bovendien zijn er heel veel korte bochtencombinaties achter elkaar, waarvan de meest uitdagende combinatie die tussen bocht 16 en 21 is. Het einde van Nicoll Highway, zowel als Anderson Bridge en Esplanade Drive zijn punten waar coureurs heel precies moeten uitkomen. Of zoals Max Verstappen het zegt: “Als je de ene bocht mist, mis je ook de andere”.

De donkerste

Singapore was de eerste en tot nu toe enige echte nachtrace van de Formule 1. In 2008 was het sensationeel omdat Europese fans gewoon om 14.00 uur lokale tijd konden inschakelen voor een Aziatische race, na een decennium zijn we er inmiddels aan gewend. Maar bijzonder blijft het! De zon gaat zondag 17 september namelijk onder om 19.02 uur lokale tijd. Als om 20.00 uur de rode lichten doven is het dan al pikkedonker in het land vlak boven de evenaar waar ze van langere of kortere nachten nog nooit gehoord hebben. Het is hier namelijk altijd zo’n 12 uur licht en 12 uur donker. De coureurs merken er dankzij 1500 felle lampen boven de baan gelukkig niets van. Rond de Marina Bay voelt het als daglicht. Merk je dan helemaal geen verschil? Natuurlijk wel! De coureurs rijden zelf met aangepaste vizieren op hun helm en voor de toeschouwers blijft het een spectaculaire aanblik om de vonkenregens achter de voorbijrazende wagens te zien.

Vettel startte verrassend achteraan in 2016 en kon zich opmaken voor een inhaalrace (c) Ferrari

De zwaarste

Deze race wordt door bijna alle coureurs als de zwaarste van het seizoen bestempeld. De lengte van de race en de moeilijkheidsgraad stellen de coureurs al danig op de proef, maar het ontbreken van daglicht en een hitte die dag en nacht aanwezig is doen daar nog een schepje bovenop. Om deze ware uitputtingsslag toch enigszins het hoofd te bieden zijn er talloze coureurs die opzettelijk in het ritme van Europa blijven functioneren. En dus liggen ze overdag op hun bed en komen ze ‘s avonds pas in actie. Max Verstappen heeft naar eigen zeggen de afgelopen weken veelvuldig in de sauna doorgebracht om aan het zweten te wennen. In 2015 omschreef hij het racen in Singapore als volgt: “Beeld je in dat je in een sauna zit met een brandwerende race-overall en helm aan en vervolgens rondjes rent en push-ups gaat doen.”

Controversieelste

Al vanaf de eerste editie was de Grand Prix van Singapore spraakmakend. Al in het eerste jaar, zoals later bleek, gebeurden er zaken die het daglicht niet konden verdragen. Het was het jaar van het beruchte ‘crash-gate’. Fernando Alonso won deze allereerste editie verrassend, en dat terwijl hij vanaf de 15e plek startte. Een jaar na de eerste nachtrace ooit, kwam aan het licht dat Renault tijdens de race teamorders had gegeven aan zijn teammaat Nelson Piquet junior om in de muur te crashen en zo een safety-car te forceren. Vervolgens liet Renault de Spanjaard een uitgekiend bezoek aan de pitstraat brengen waardoor hij niet alleen veel posities won, maar uiteindelijk ook de race. Teambazen Flavio Briatore en Pat Symonds werden respectievelijk levenslang en vijf jaar geschorst. Overigens zijn deze schorsingen door een Franse rechter inmiddels ongedaan gemaakt. Het mag duidelijk zijn, de Grand Prix van Singapore staat sinds de eerste race garant voor vuurwerk! Al was het alleen maar bij het vallen van de finishvlag…

Meer over het tijdschema van de Grand Prix van Singapore lees je hier.

Jouw reactie