Nergens gaat de Formule 1 sneller dan op Monza

Dit weekeinde staat de Grand Prix van Italië op het programma, die dus ‘back tot back’ gepland staat met de Belgische Grand Prix op Spa. In Monza zullen zondag de rode lichten om 14.00 uur doven voor 53 supersnelle ronden op een even zo snel circuit.

Het aloude baanrecord van Rubens Barrichello uit 2004 gaat op het 5,793 kilometer lange circuit beslist aan diggelen. De vraag is alleen welke coureur zijn tijd van 1:21,046 scherper gaat zetten. Ook is het de verwachting dat de hoogste topsnelheid ooit gemeten in de koningsklasse van de autosport vanaf zondag weer aan het koninklijke Monza toebehoort na even in Bakoe vertoeft te hebben.

Evenals de Britse Grand Prix maakt de Italiaanse Grand Prix al sinds 1950 deel uit van het Formule 1 seizoen, en daarmee is het één van de vier meest begeerde GP’s om te winnen, naast Monaco, Silverstone en Spa. De kans dat Max er zondag met de winst vandoor gaat is te verwaarlozen, hij krijgt een zware gridstraf vanwege het wisselen van de motor en enkele andere onderdelen van zijn RB13.

(c) Red Bull Racing

Verrassingen mogelijk

Toch blijven met de juiste tactiek en regenachtige weersomstandigheden verrassingen mogelijk. Wie herinnert zich niet Sebastian Vettel die in 2008 met Toro Rosso zijn allereerste pole en overwinning pakte. Die overwinning maakte hem de jongste winnaar ooit in de geschiedenis van de Formule 1, totdat Max Verstappen dit record in mei 2016 opeiste.

Over opeisen gesproken, de tifosi nemen na de race letterlijk bezit van het Autodromo Nazionale Monza. Op het rechte stuk drommen ze samen om hun liefde voor de motorsport en huismerk Ferrari te betuigen met een levensgroot hartvormig spandoek met het steigerende paard, ofwel de ‘Cavallo Scrimante’. Het is al jaren een traditie onder het imponerende podium, vlak boven de hoofden van de vele toegestroomde fans. Kampioenschapsleider Vettel zal er alles aan gelegen zijn om de fans een overwinning te schenken. Mogelijk behoort een ‘dubbel’ tot de mogelijkheden, als ook Raikkonen zijn SF70H de sporen weet te geven. Het zou het feest van het 70-jarig bestaan van de Scuderia Ferrari dit weekeinde wel een extra gouden randje geven.

La pista magica

Dit jaar zal de 67ste editie van de Italiaanse Grand Prix worden gehouden, maar liefst 66 keer werd de GP verreden op Monza. In 1980 werd de race bij uitzondering gehouden op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Nergens werd sinds de start van de moderne Formule 1 in 1950 meer geracet dan op Monza. ‘La pista magica’, zoals de tifosi haar noemen, is dan ook werkelijk niet meer weg te denken van de racekalender.

Overigens heeft het circuit gedurende de jaren wel enkele ingrijpende aanpassingen gehad. Zelfs werd bij een aantal races in de jaren 50 en 60 de kenmerkende ‘oval’ uit de periode 1922 tot en met 1933 gebruikt. Uiteraard koesteren Italianen hun geschiedenis en wie een bezoek brengt aan het circuit kan deze oude kombaan dan ook nog bezichtigen.

Rijke historie

Voor fotografen is het een gewild plaatje om vanaf het oude, gebarsten en overwoekerde asfalt, de moderne Formule 1 bolides te fotograferen die er langs razen. Overigens is ook de hoofdtribune uit 1934 een waar pronkstuk dat de rijke historie ademt op dit Autodromo in het Koninklijke park van Monza.

Het hogesnelheidscircuit, met een gemiddelde snelheid die dit weekeinde vermoedelijk boven de 250 kilometer per uur gaat uitkomen, kent een aantal uitdagende bochten en chicanes. Het zijn er in totaal acht en ze klinken te mooi om niet allemaal de revue te laten passeren. Wat te denken van de Variante del Rettifilo aan het einde van het rechte stuk. Hier vallen bij de start direct de eerste beslissingen voor wie laat op de rem durft te gaan. Over het algemeen vergt Monza gruwelijk veel van de remmen, niet zelden begeven een aantal remschijven het dan ook tegen het einde van de race.

Curva Grande

De Curva Grande doet zijn naam eer aan en maakt dat de teams zelfs speciale aerokits moeten monteren die de bolides genoeg snelheid geven maar ook grip om onder meer deze bocht te kunnen houden. Via de Variante della Roggia, met een scherpe knik naar links en rechts gaat het op weg naar Curve di Lesmo, in het Nederlands beter bekend als Lesmo 1 en Lesmo 2, twee snelle rechterbochten die naar de lange, licht buigende Curva del Serraglio leiden. Hier schieten de wagens onder de eerder genoemde steile bocht van de oude kombaan door, wat eerder op een tunnel lijkt. Via de Variante Ascari, die heel precies aangevallen moet worden om goed uit te komen op het volgende rechte stuk, gaat het op weg naar de befaamde ‘Curva Parabolica’. Dit is de achtste en laatste pittige bocht op weg naar start-finish.

Thuisrace Ferrari

Komende zondag zullen het naar alle waarschijnlijkheid Lewis Hamilton en Sebastian Vettel zijn, die mogen uitvechten wie qua zeges op Monza gelijk komt aan de overwinningen van Nelson Piquet, die hier in de jaren tachtig vier maal won. Beiden wonnen hier namelijk drie keer. Michael Schumacher zag hier in zijn carrière het zwart-wit geblokt de meeste keren als eerste. Maar liefst vijf maal won ‘Schumi’ de thuisrace van Ferrari, tot grote vreugde van de tifosi. De laatste keer was dat in 2006 toen hij na de race emotioneel bekend maakte dat hij afscheid nam van Ferrari en de Formule 1. Fernando Alonso schonk de tifosi overigens de laatste overwinning van Ferrari, in 2010.

 

Titelstrijd

Wanneer de huidige kemphanen in de strijd om de wereldtitel net zo finishen als in België dan staan ze gelijk in het kampioenschap, mocht Vettel winnen dan loopt hij weer uit op Hamilton. de Italianen, voor wie Ferrari als een religie is, zullen er al menig kaarsje voor hebben gebrand. Toch zal men zoals gezegd ook tijdens de race de vingers gekruist moeten houden, want de hoge snelheden in combinatie met de hoge belasting van de remmen, maken dat het altijd spannend blijft wie de finish haalt. En mocht het tóch gaan regenen, dan krijgen de toeschouwers een ware ‘tombola’ voorgescholtelt. En is dat niet een Italiaans woord?

Het tijdschema voor komend raceweekeinde lees je hier