Halfjaarrapport Ferrari: Dik geslaagd maar nog niet met griffel

(c) Scuderia Ferrari

De redactie van Grand Prix Radio heeft tijdens de zomerstop al acht van de tien teams een halfjaarrapport gegeven. Nog twee teams te gaan dus. Vandaag maken we de balans op van Scuderia Ferrari.

Kwalificatieduels:
Sebastian Vettel 8 – 3 Kimi Raikkonen

Punten:
Sebastian Vettel: 202
Kimi Raikkonen: 116

Aan de vooravond van de Belgische Grand Prix op Spa –Francorchamps beoordelen we de nummer twee in het constructeurskampioenschap. Ferrari staat daarin momenteel 39 punten achter op Mercedes, met nog negen races te gaan. Wie de cijfers en statistieken er bij pakt ziet dat Sebastian Vettel dit seizoen vier overwinningen heeft gepakt, Kimi Raikkonen laat twee tweede plaatsen als beste resultaat noteren.

Kroonprins

Was Raikkonens pitstopstrategie in Monaco beter geweest dan die van de Duitser dan had er beslist meer in gezeten. Maar in het Prinsdom werd voor het oog van de wereld duidelijk dat Vettel de onbetwiste kroonprins van de Scuderia is. Nu na elf races de achterstand van Raikkonen op Vettel inmiddels tot 86 punten is opgelopen, komt het moment dat van de koele Fin gevraagd zal worden in dienst te rijden van de Duitser steeds dichterbij.

Het podium in Monaco met Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo (c) Formula1.com

Raikkonen heeft het een beetje aan zichzelf te wijten. De Fin rijdt zich voornamelijk in de kijker door zijn geschreeuw en getier over de boordradio. Waar het vorig jaar nog Vettel was die veelvuldig jammerde tegenover zijn engineer, lijkt nu Raikkonen die rol op zich genomen te hebben. In de kwalificaties is Vettel hem overtuigend de baas met 8 tegen 3.

Dubbel

Opvallend is echter dat beide coureurs op dreef zijn wanneer de andere coureur de ‘pole’ pakt. Driemaal wist Ferrari namelijk op ‘pole’ te komen en driemaal werd het een compleet rode eerste startrij. In Rusland lieten Vettel en Raikkonen zich nog aftroeven door Mercedes-coureur Valtteri Bottas, ze werden respectievelijk tweede en derde vanaf de eerste en tweede plek. In Monaco behaalden de beide coureurs hun eerste ‘dubbel’, al zal Raikkonen de volgorde liever anders gezien hebben. In Hongarije finishten beide coureurs wederom op één en twee, Vettel won vanaf P1 met Raikkonen in zijn kielzog vanaf P2.

Bij het rijderskampioenschap gaat Sebastian Vettel aan de leiding, met 14 punten voorsprong op Mercedes-coureur en titelrivaal Lewis Hamilton. Saillant detail; in 2016 behaalde Vettel in totaal 212 punten, na elf races in 2017 staat hij daar nog maar 10 punten onder. Dat belooft dus wat voor de rest van het seizoen. Raikkonen behaalde vorig jaar 186 punten en staat momenteel op 116 punten. Nu ziet het er wel naar uit dat hij dit aantal wel zal halen, maar in Maranello mag men beslist meer verwachten van de ‘Iceman’ die aan zijn vierde seizoen bezig is bij Ferrari. Overigens maakte Ferrari vandaag bekend dat de Fin ook in 2018 voor de Scuderia zal uitkomen.

Het feit dat de Ferrari-coureur vijfde staat in het kampioenschap, zij het met slechts 1 punt achterstand op Red Bull-coureur Daniel Ricciardo, is toch veelzeggend. De komende races zal de Fin zich tot doel moeten stellen om voor de vierde en misschien wel derde plaats in het kampioenschap te gaan. Vettel kan namelijk niet in zijn eentje tegen twee Mercedessen op. Ervan uitgaande dat Hamilton een maatje te groot is voor de Fin, zal hij nadrukkelijk het vuur aan de schenen moeten leggen van zijn landgenoot, Valtteri Bottas.

Smetje op blazoen

Vettel kwam tijdens en na afloop van de Grand Prix van Azerbeidzjan uitermate goed weg. Tijdens de safetycar reed hij achterop Lewis Hamilton die het tempo mocht bepalen. De Duitser was er van overtuigd dat hij een ‘brake test’ kreeg van de Brit en reed vervolgens langszij om Hamilton in de linkerflank aan te rijden. De Ferrari-coureur kreeg een ‘stop-and-go’-penalty tijdens de race en drie strafpunten op zijn superlicentie. De man uit Heppenheim stond daarmee op scherp voor de eerstvolgende Grand Prix, maar bleef daar uit de problemen. Ook de hoorzitting door de FIA, daags voor de betreffende race, leverde geen extra schorsing op. Het mag duidelijk zijn dat het rapport er minder rooskleurig had uitgezien als Vettel hier wel was bestraft of wellicht in Bakoe al de zwarte vlag zou hebben gekregen.

Sebastian Vettel tijdens zijn stop-and-go penalty in Baku (c) Scuderia Ferrari

Voor wat betreft de SF70H kunnen beide coureurs zich geen betere wagen wensen. Na het beschamende en Ferrari-onwaardige seizoen van 2016 is deze wagen een passende revanche. Hoe kan het ook anders, de bijgelovige Italianen lieten de witte lijnen van de wagen opzettelijk weg, omdat deze met slechte tijden worden geassocieerd. Het lijkt voorlopig zijn vruchten af te werpen. Hoewel het team uit Maranello nog achter staat in het constructeurskampioenschap is men het er in de paddock wel over eens dat Ferrari de regels voor het nieuwe seizoen wel het beste heeft geïnterpreteerd. Toch zal men nog flink aan de bak moeten om dat harde werk te bekronen met een titel.

(c) Scuderia Ferrari

Hoewel de verschillen tussen beide coureurs nog groot zijn, is Ferrari als team goed op weg. Wanneer je het seizoen vergelijkt met vorig jaar moet je constateren dat het team voor het harde werk een 10 verdient. Toch is achterover leunen er niet bij en zal er nog hard gewerkt moeten worden om beide titels veilig te stellen. Maar de goede weg is zonder meer ingezet.

Ban gebroken

Toen Sebastian Vettel dit jaar in Melbourne in zijn Ferrari SF70H als eerste onder het zwart-wit geblokt door reed was het voor de viervoudig wereldkampioen anderhalf jaar geleden dat hij een Grand Prix won. Tegelijkertijd was het voor Ferrari de eerste overwinning sinds Singapore 2015. Daarmee was voor Vettel persoonlijk, en voor het team, een ban gebroken.

Kimi Raikkonen is de laatste kampioen van de Scuderia. Hij werd wereldkampioen in 2007, met één punt verschil, bijna een decennium geleden. Hij poetste destijds met nog twee races te gaan een achterstand van 17 punten weg op Lewis Hamilton die toen voor McLaren reed. Maar dat was tien jaar geleden, toen je als racewinnaar ‘slechts’ 10 punten voor een overwinning kreeg.

In 2008 en 2009 werd hij achtereenvolgens derde en zesde bij Ferrari toen hij afscheid nam van de Formule 1. Bij zijn terugkeer in Maranello, na een tweejarig avontuur bij Lotus, eindigde hij in 2014 teleurstellend als 12e, en in 2015 en 2016 respectievelijk vierde en zesde in de eindstand. Kimi heeft zijn eigen ban dus nog te breken.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel (c) Ferrari F1

Spa Francorchamps

Wat dat betreft biedt komend weekeinde hoop. Zijn laatste zege voor Ferrari, en enige dat jaar, dateert namelijk uit 2009. Het was op Spa-Francorchamps. Kimi won daar van de actieve coureurs het meest, namelijk vier keer, en het circuit in de Ardennen haalt altijd het beste in hem boven. Mocht de Fin hier een goed resultaat behalen en mogelijk zelfs zijn vijfde zege dan zet hij een bijzonder goede stap op weg naar een nog mooier eindrapport.