Halfjaarrapport Red Bull Racing: Teleurstellend in niemandsland

(c) Red Bull Racing

De redactie van Grand Prix Radio blikt in de zomerstop per team terug op de eerste seizoenshelft. Vandaag maken we de balans op van Red Bull Racing.

Kwalificatieduels:
Max Verstappen 7 – 4 Daniel Ricciardo

Punten:
Daniel Ricciardo: 117
Max Verstappen:  67

De verwachtingen zijn aan het begin van het jaar hooggespannen. Red Bull was in 2016 hard op weg om het gat met Mercedes te dichten. Het team had Ferrari puur op snelheid ingehaald en had – zeker met de ‘revolutionaire’ regelementswijzigingen op komst – zicht op meer.

Maar helaas. Max Verstappen weet – naar eigen zeggen – al na één testdag op Barcelona dat zijn RB13 te langzaam is om een gooi te doen naar de titel. Niks aan te doen, dan maar een overbruggingsjaar met af en toe een podiumplaats en sporadisch een kans op meer.

China

Die eerste kans dient zich aan tijdens de tweede race van het seizoen op het circuit van Shanghai. Vanwege een probleem in de kwalificatie moet de Nederlander als zestiende starten. Die mindere startplak maakt hij al binnen enkele rondjes goed. Als een vis in het water snelt Verstappen op de natte baan al zijn concurrenten voorbij. Zijn indrukwekkende opmars stokt op P3.

Op oudere banden moet Verstappen laten zien dat hij naast het inhalen ook nog altijd kan verdedigen. Teamgenoot Daniel Ricciardo komt op vers rubber als een haas dichterbij. De Australiër sluit aan, waagt bij de hairpin een inhaalpoging, maar moet zijn meerdere erkennen in zijn Nederlandse teamgenoot. Het zou een voorbode zijn op meerdere gevechten tussen de twee kemphanen later in het seizoen.

(c) Red Bull Racing

Verstappen vs Ricciardo

Die podiumplaats van Verstappen in China blijkt het hoogtepunt van zijn eerste seizoenshelft te zijn. Hoewel Red Bull in Europa het gat naar de top iets dicht, is het puur op snelheid niet in staat om Ferrari en Mercedes bij te benen.

Niettemin boekt Ricciardo dit seizoen vijf podiums, waarvan zelfs één overwinning. Wanneer er iets misgaat bij een Ferrari of Mercedes zit Red Bull vooraan om te profiteren.

Wat het voor Verstappen extra wrang maakt is dat hij ten tijde van Ricciardo’s vijf podiums vier keer uitvalt. In drie van die races rijdt Verstappen op het moment dat hij uitvalt vóór zijn Australische teamgenoot.

‘Als’ bestaat niet in de sport, maar als er iemand optimaal van Verstappen’s pechduivel profiteert dan is het Ricciardo.

(c) Red Bull Racing

Betrouwbaarheid

Het is dit seizoen pas drie keer gebeurd dat beide Red Bulls de finish haalden. Dat zegt veel over de betrouwbaarheid van de Renault-motor, die grotendeels de oorzaak van de vele uitvalbeurten is.

In die drie races is Verstappen twee keer sneller (in China en Groot-Brittannië) dan zijn teamgenoot. Ricciardo is Verstappen in Monaco – mede door een afwijkende pitstopstrategie – de baas.

Dieper ingaand op deze statistieken: 73% van alle rondjes dat beide Red Bulls op het asfalt zijn te vinden, rijdt Verstappen voor Ricciardo.

Wie verder kijkt dan alleen het puntenaantal ziet dat de jongeling de overhand heeft ten opzichte van zijn 28-jarige stalgenoot. Dat bewijzen ook de kwalificatiecijfers: Verstappen was zeven keer sneller dan zijn Australische teamgenoot.

Hungaroring

Dat de relatie tussen Verstappen en Ricciardo niet zo goed is als al de schijtlollige mediafilmpjes van Red Bull doen vermoeden blijkt op de Hungaroring.

Verstappen maakt een inschattingsfout en kegelt zijn teamgenoot uit de wedstrijd. Een inschattingsfout die hem een tijdstraf en daarmee een voor het podium kansloze wedstrijd oplevert.

Ricciardo is furieus. Hij noemt zijn Nederlandse teamgenoot een “amateur” en “slecht verliezer”. Daarvoor heeft hij vanaf de vangrail zijn middenvelder getoond aan de overgebleven Red Bull-rijder.

https://www.youtube.com/watch?v=900U9LTpiaY

Boetekleed

Het relletje wordt na afloop direct gesust door Verstappen die volledig de schuld op zich neemt en het boetekleed aantrekt. Hij gaat met Ricciardo om de tafel en spreekt het incident uit.

Niettemin wordt het interessant om te zien wat er gaat gebeuren als Verstappen en Ricciardo elkaar op het asfalt wederom tegen gaan komen. Op circuits met veel rechte stukken zijn de Red Bull-coureurs op elkaar aangewezen en racen ze tegen niemand anders dan elkaar.

Dat verklaart wellicht ook de pittige reactie van Ricciardo na afloop van de race in Hongarije. Natuurlijk zal hij blij zijn met het puntenaantal dat hij op zijn naam heeft staan, maar ook hij weet dat Verstappen – puur kijkend naar de statistieken – de snellere is.

2015

Het seizoen van Red Bull tot nog toe doet denken aan twee jaar geleden. Red Bull had een mindere auto en was het vierde team op de grid. Wat de coureurs betreft waren de rollen omgedraaid.

Ricciardo had een Russische teamgenoot die optimaal profiteerde van Ricciardo’s (technische) problemen. Daniil Kvyat scoorde zelfs meer punten in het werelkampioenschap dan Ricciardo.

Maar niemand – ook bij Red Bull niet – die dacht dat de Rus een betere coureur was dan Ricciardo. Vijf wedstrijden later was Kvyat z’n plek kwijt aan Max Verstappen.