Aftellen: de beste Belgische Grands Prix allertijden

(c) Scuderia Ferrari

De Formule 1 is op vakantie. Geen voorbeschouwingen, geen vrije trainingen of kwalificaties, geen rode lichten die ’s zondags om twee uur doven.

Terwijl coureurs, monteurs en teambazen genieten van hun welverdiende vakantie, tellen de fans de dagen af. Op zondag 27 augustus zal de Grand Prix van België worden verreden op het roemruchte circuit van Spa-Francorchamps. Grand Prix Radio helpt de tijd te doden en tegelijkertijd in de stemming te komen voor de thuisrace van Max Verstappen.

Op het circuit waar tienduizenden Nederlanders hem over een week zullen aanmoedigen en waar de tribunes oranje gekleurd zijn, gebeurt altijd wat. Er zijn heldendaden verricht, dromen in duigen gevallen en jongensboeken geschreven. En dus blikken we tijdens de zomerstop terug op enkele memorabele edities van de Belgische Grand Prix. Deze week de editie van 2008.

Controversieel

De Belgische Grand Prix op 7 september 2008 gaat de geschiedenis in als misschien wel de meest controversiële die op Spa-Francorchamps is verreden. Niet eens zozeer door wat er tijdens de race gebeurt, maar vanwege een beslissing van de wedstrijdleiding twee uur na het vallen van de vlag. Aanleiding vormt een inhaalactie van McLaren-coureur Lewis Hamilton op Ferrari-coureur Kimi Raikkonen in de 41ste ronde van de 44 ronden tellende race.

Terwijl Hamilton samen met de nummers twee en drie Ferrari-coureur Felipe Massa en BMW-coureur Nick Heidfeld op het podium champagne aan het spuiten is, bestudeerd de wedstrijdleiding de beelden van de eerder genoemd inhaalactie. In de hectische slotfase, dankzij een flinke plens regen, was daar nog geen tijd voor geweest.

(c) Scuderia Ferrari

Tijdstraf

Wanneer de meeste bezoekers al lang en breed onderweg zijn naar huis besluit men Hamilton alsnog een 25 seconden tijdstraf te geven, als alternatief voor de ‘drive through’-penalty waarvoor het incident tijdens de race in aanmerking zou komen. En zo wordt Massa alsnog uitgeroepen tot winnaar van een race die dankzij een fikse regenbui in de slotfase een knotsgek einde kent .

In 2008 is de Belgische Grand Prix de dertiende race van het seizoen dat uit 18 races bestaat. Vooraf Hamilton gaat aan de leiding met 70 punten, gevolgd door Massa met 64 punten en Raikkonen met 57 punten. Bij de constructeurs heeft Ferrari met 121 punten een kleine voorsprong van 8 punten op McLaren.

Hamilton op pole

De kwalificatie is ‘business as usual’ voor Hamilton die doet wat hij moet doen en zijn vijfde pole van het seizoen op Spa behaalt, gevolgd door Massa, Kovalainen en Raikkonen. Voorafgaand aan de race regent het, maar bij de start is het droog. Wel wordt er nog regen verwacht tijdens de race, al is niet precies te zeggen wanneer deze zal vallen.

Bij de start komt een aantal wagens maar moeilijk weg als gevolg van de natte baan. Onder hen Kovalainen. Lewis Hamilton houdt de leiding, gevolgd door Raikkonen die zijn teammaat Massa aan het einde van Kemmel heeft kunnen passeren. In de tweede ronde spint Hamilton in La Source en als gevolg daarvan komt de Fin op het rechte stuk aan de leiding. Hij zal die vrijwel de gehele race behouden. Tot het gaat regenen in de 41ste ronde.

Hamilton snijdt de chicane af

Hamilton heeft de druk er vol op staan bij de Fin, wanneer de twee de Bus Stop chicane naderen. De Brit probeert het buitenom, maar komt te kort. Raikkonen verdedigt zijn positie slim en dwingt Hamilton om te liften. In plaats daarvan snijdt Hamilton de laatste bocht voor start finish af en komt zo links van Raikkonen het rechte stuk op, zij het met een halve wagenlengte achterstand. Vervolgens kruist Hamilton direct achterlangs en duikt in het gat dat zich vlak voor La Source aandient. Hamilton gaat aan de leiding, gevolgd door een zichtbaar gefrustreerde Raikkonen, die er in de komende ronden alles aan doet om de positie te heroveren. Punt van discussie zal later zijn dat de Brit voordeel heeft gehaald uit het afsteken van de chicane ondanks dat hij de positie direct weer teruggaf.

(c) Formula1.com

Twee ronden voor het einde lukt het de Fin om Hamilton te passeren. De Brit raakt daarbij van de baan en lift door het steeds natter wordende gras de baan weer op, terwijl Raikkonen vrijwel direct spint en op het gras geraakt. Hamilton komt wederom aan de leiding, gevolgd door Raikkonen. Bij zijn verwoede poging om Hamilton ten tweede maal te achterhalen spint hij bij Blanchimont van de baan en crasht in de muur vlak voor de Bus Stop chicane. Nul punten voor de Fin. Hamilton finisht als eerste, gevolgd door Massa en Nick Heidfeld.

(c) Scuderia Ferrari

‘Escape route’

Tijdens de persconferentie na de race geeft Hamilton desgevraagd commentaar op zijn actie in de 41ste ronde die de oorzaak was van het tumultueuze slot van de race: “(Raikkonen) dwong me naar een punt waar ik op de ‘kerbs’ zou komen en met hem zou crashen, of een ‘escape route’ zou kiezen, dus ik koos de ‘escape route’. Ik begreep dat ik hem weer voorbij moest laten, dus dat deed ik. Ik kroop gelijk achter hem en hij dook van links naar rechts en ik deed hetzelfde en kon hem zo passeren aan de binnenkant.”

Zoals gezegd zit de hele inhaalactie de wedstrijdleiding niet lekker. Hamilton had volgens de stewards nooit een inhaalactie op Raikkonen kunnen ondernemen aan het einde van het rechte stuk wanneer hij van zijn gas was gegaan en de chicane correct had genomen. De gedachte is dat Hamilton weliswaar de positie teruggaf, maar te zuinig, waardoor hij alsnog voordeel behaalde uit het afsteken van de chicane. Omdat een ‘drive through’ niet meer gegeven kon worden, werd dit omgezet naar een 25 seconden tijdstraf. Hij werd hierdoor geen eerste maar derde, en Massa werd zo uitgeroepen tot winnaar van de race, Heidfeld werd tweede. McLaren ging daags na de race in beroep bij de FIA en het International Court of Appeal, maar die oordeelden dat deze tijdstraf niet aangevochten kon worden. Hamilton staat in plaats van 6 punten nu nog maar 2 punten voor in het kampioenschap.

“Net een beetje meer”

Vanwege de ontstane discussie in de media naar aanleiding van de rechtszaak besluit de FIA haar besluit nog te verhelderen. Ze stelt dat coureurs nog een bocht moeten wachten nadat ze een chicane hebben afgesneden alvorens ze een nieuwe inhaalpoging ondernemen. Voorzitter van de GPDA, Mark Webber over deze toelichting: “Lewis zou nooit een kans hebben gewaagd om Kimi buitenom het eerste deel van de Bus Stop in te halen zonder zich te hebben beseft dat hij altijd nog het asfalt op zou kunnen als het niet zou lukken. Ik denk dat coureurs zich in de toekomst moeten realiseren dat als je op die manier een positie of een voordeel behaalt, je dit niet alleen terug moet geven, maar net een beetje meer.” Het gevecht tussen Hamilton en Raikkonen is hier terug te zien.