Halfjaarrapport Haas: Stilletjes aan het opklimmen

Romain Grosjean (l) en Kevin Magnussen. (c) Haas F1

De komende weken blikt de redactie van Grand Prix Radio per team terug op de eerste seizoenshelft. Vandaag maken we de balans op van het Amerikaanse team Haas.

Kwalificatieduels:
Romain Grosjean 7 – 4 Kevin Magnussen

Punten:
Romain Grosjean: 18
Kevin Magnussen: 11

Dat Haas na een half jaar racen de zevende plaats in het kampioenschap bezet, is eigenlijk best knap. Het jongste team van de Formule 1 weet Renault, McLaren en Sauber achter zich te houden. Wellicht komt dat deels door de motor. Waar Sauber het moet doen met een Ferrari-krachtbron uit 2016, rijdt Haas met een 2017-editie rond, die meer pk’s levert dan de motoren van Renault en Honda. We hebben vaak gezien dat F1-teams in hun tweede jaar in de problemen komen (denk aan Caterham, Virgin en HRT), maar bij Haas is daar niets van te merken.

Alle remmen los

Dat wil niet zeggen dat het Haas allemaal voor de wind gaat. Zeker Romain Grosjean klaagt geregeld over de remmen, een probleem dat Haas ook al had in zijn eerste jaar in de Formule 1. De Amerikanen lijken niet te kunnen kiezen tussen de remmen van Brembo en Carbone Industrie. Gedurende het seizoen is het team al meerdere keren van merk gewisseld. Het is maar de vraag of het probleem in de remmen zelf zit. Zo spinde Grosjean in totaal drie keer tijdens de Canadese vrije training vanwege een brake-by-wire-probleem.

Ook Kevin Magnussen kende technische problemen. Zo gooide een hydraulisch probleem al eens roet in het eten van Kevin Magnussen, die vanuit kansrijke positie uitviel in Oostenrijk, en stapte hij in Bahrein eveneens vroegtijdig uit vanwege elektrische problemen.

Mental guys en ball suckers

Misschien viel het taalgebruik van de Haas-coureurs dit eerste half jaar nog wel het meeste op. “What a mental guy”, herhaalde Grosjean meerdere keren over de boordradio nadat in de eerste ronde van de Grand Prix van Canada werd aangetikt door de Toro Rosso van Carlos Sainz. Magnussen had het een paar weken later, tijdens maar zeker ook na de Grand Prix van Hongarije, aan de stok met Renault-coureur Nico Hülkenberg. De befaamde woordenwisseling tussen de twee is niet geschikt voor kinderen.

De verbale commotie is in elk geval een stuk kleurrijker dan het uiterlijk van de Haas-wagen, dat na een paar races werd ontdaan van zijn rode accenten en nu vrij onopvallend door het leven gaat.

Eerst zat er nog wat kleur in de Haas… Foto: Haas F1 Team
…maar inmiddels lijkt de Haas meer op de Williams-liveries van jaren geleden, met weinig kleur. (c) Haas F1 Team/Zak Mauger/LAT Images

Misschien is het dan ook terecht om te concluderen dat Haas de (best snelle) grijze muis van de Formule 1 is: het team valt nauwelijks op in de drukke middenmoot, maar weet in zijn tweede jaar een paar grote teams achter zich te houden. Haas ligt op koers voor een beter eindresultaat dan vorig jaar. Dat is al een prestatie op zich.

Jouw reactie