Red Bull-teambaas: ‘we hadden problemen in de windtunnel’

De fabriek van Red Bull Racing in Milton Keynes (c) Red Bull Content Pool

De reden dat Red Bull Racing aan het begin van het seizoen zo’n achterstand had op Mercedes en Ferrari ligt in de windtunnel. Volgens teambaas Christian Horner: “lieten de resultaten op de baan niet zien wat onze computers ons hadden beloofd.”

Hoewel Horner wist dat de Renault-motor ook dit seizoen minder vermogen zou hebben dan de krachtbronnen van Mercedes en Ferrari, verwachtte Red Bull afgelopen winter het gat te kunnen dichten door slim om te gaan met de nieuwe regelgeving en een superieure auto te bouwen. “Maar de modellen en banden toonden verschillende resultaten tussen de baan, de computermodellen en de windtunnel. Het heeft ons twee maanden gekost om de fouten te herstellen”, aldus Horner in een interview met Auto, Motor und Sport. “In die twee maanden moet je dubbel zo hard werken, want de concurrentie staat ook niet stil.”

Volgens Horner sluit Red Bull nu aan bij Mercedes en Ferrari, en heeft dit deels te maken met de verbeteringen op de fabriek in Milton Keynes, maar ook met de Renault-krachtbron die sinds de start van het seizoen “zo’n twee tienden” sneller is geworden.