Inhalen haast onmogelijk op “Monaco zonder vangrails”

Dit weekeinde strijkt het Formule 1 circus neer nabij Boedapest, alwaar de Grand Prix van Hongarije verreden zal worden. Een bijzonder circuit, dat vanwege zijn bochtige karakteristiek, lage gemiddelde snelheid en op sommige plekken zeer smalle asfaltlint de bijnaam “Monaco zonder vangrails” draagt. Evenals in het Prinsdom aan de Middellandse Zee is ook hier het inhalen vrijwel onmogelijk voor de moderne Formule 1 wagens. Onder de coureurs en teams heeft het circuit overigens een minder flamboyante bijnaam, namelijk een ‘Mickey Mouse’-circuit.

De Grand Prix van Hongarije staat sinds 1986 niet alleen onafgebroken op de Formule 1-kalender, bovendien zijn alle edities op de Hungaroring verreden. Dit weekeinde zal dus de 32ste editie worden gehouden op deze 4,381 kilometer lange en stoffige baan. De coureurs zullen hier 70 ronden rijden om aan een race-afstand van iets meer dan 306 kilometer te komen.

Het baanrecord staat sinds 2004 op naam van Michael Schumacher met een tijd van 1:19,071. Naar alle waarschijnlijkheid zal die tijd er dit weekeinde ook aan gaan, net zoals de baanrecords in de voorgaande races op Silverstone en Spielberg sneuvelden. Of het moet gaan regenen, maar die kans is rond deze tijd van het jaar vrijwel nihil in het bloedhete Hongarije. Slechts drie Hongaarse Grands Prix in de geschiedenis hadden met regen te maken, en wel de edities van 2006, 2011 en 2014. Tot zover het weerbericht en de kans op neerslag.

Bijzondere mijlpalen

Recordhouder met het aantal overwinningen is Lewis Hamilton, die daarmee viervoudig winnaar Michael Schumacher en drievoudig racewinnaar Ayrton Senna achter zich laat. Het circuit was bovendien getuige van een aantal bijzondere mijlpalen. Zo won een viertal coureurs hier hun allereerste Grand Prix, zoals Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006) en Heikki Kovalainen (2008). In 2001 won Michael Schumacher hier de race én zijn vierde kampioenschap na 13 van de 17 races. Hij kwam daarmee niet alleen op gelijke hoogte met de 51 overwinningen van Alain Prost, maar evenaarde bovendien diens wereldtitels.

Memorabel is zeker ook de bijna-overwinning van Damon Hill in 1997. De fans herinneren zich ongetwijfeld de blauw-witte Arrows-Yamaha die in de laatste ronde van de race plots geen aandrijving meer had en genoegen moest nemen met een tweede plaats nadat Jacques Villeneuve in de Williams-Renault hem passeerde. Mocht Lewis Hamilton zijn zesde overwinning pakken en Sebastian Vettel nog voor de zomerstop inhalen in de strijd om het wereldkampioenschap is dat wéér een mijlpaal op zich.

Stoffig

Zoals gezegd is de racebaan bijzonder stoffig te noemen. Al ontstaat er gedurende het raceweekeinde wel zoiets als een schoon gereden ideale lijn, met name bij de start is het verschil tussen de linker en rechterkant van de baan zeer verschillend. Als er al ingehaald kan worden dan gebeurt dat in de eerste bocht. Zo bewees Hamilton vorig jaar toen hij pole-sitter Nico Rosberg in de eerste bocht verschalkte. Een bocht zonder naam overigens, want alle veertien bochten dragen nummers. Het gevaar van een processie, of optocht, is op een droge en stoffige Hungaroring zeer waarschijnlijk.

Spanning én de mogelijke sleutel tot succes, komt in veel gevallen van de pitstops, zo bewezen Michael Schumacher en Ferrari in 1998, toen Ross Brawn halverwege de race de pitstopstrategie van de Duitser veranderde naar een driestopper. Schumacher wist, gestart vanaf de derde plek, zo de beide McLarens van David Coulthard en naaste concurrent Mika Hakkinen te verslaan. Tot op de dag van vandaag een huzarenstuk en masterclass in pitstopstrategie.

‘Mickey Mouse’

En hoe zit het dan met Max en de RB13? Vorig jaar werd Max hier vijfde, het jaar ervoor met de Toro Rosso vierde. Maar resultaten uit het verleden bieden nu eenmaal geen garantie voor de toekomst. De vergelijkingen met voorgaande seizoenen gaan door tegenvallende resultaten inmiddels mank. Feit is dat Max in Silverstone weer de finish haalde, tot opluchting van de fans. Bij de start toonde hij andermaal zijn stuurmanskunsten op een bochtige baan met vele rechte stukken en wist hij de Ferrari van Sebastian Vettel lange tijd achter zich te houden, tot de pitstop, die net iets te lang duurde.

In Hongarije is ‘start-finish’ het enige rechte stuk met kans om in te halen, en als het daar al lukt, is het veelal pas vlak voor de eerste bocht. Een goede kwalificatie zal dus cruciaal zijn voor de kansen van Max en de Red Bull, want Christian Horner is er van overtuigd dat het circuit de RB13 goed ligt. Toegegeven, een mijlpaal zal het niet meer zijn als Max hier zondag mocht winnen, maar voor de eerste overwinning van 2017 zullen veel fans tekenen. Volgens vader Jos Verstappen zal Max zondag tweede kunnen worden. Ach, ook in Barcelona in 2016 had niemand een overwinning voorzien en toch stond de jonge Nederlander maar mooi naar het Wilhelmus te luisteren. Saillant detail; ook dat was een ‘Mickey Mouse’-circuit.