CEO Cosworth hint op terugkeer in Formule 1

(c) Cosworth

Cosworth zou wel eens kunnen terugkeren in de Formule 1. De iconische motorenbouwer zou mikken op een rentree in 2021, wanneer goedkopere en eenvoudigere V6-motoren worden geïntroduceerd. Die motoren zouden het moeten doen zonder de ingewikkelde en fragiele systemen die rem- en turbohitte omzetten in energie.

Hoewel Cosworth nog geen definitieve knoop heeft doorgehakt, lijkt het er op dat de flirt een serieuze is: volgens de grote man bij Cosworth, Hal Reisiger, zijn er al “positieve gesprekken geweest en mondelinge afspraken gemaakt met bestaande en nieuwe teams.”

Een van die partijen zou wel eens Red Bull Racing kunnen zijn. Gezien de recente ervaringen met Renault zijn de Oostenrijkers hard op zoek naar een onafhankelijke motorenleverancier zonder conflicterende belangen. Saillant is dat Cosworth momenteel de motoren levert voor het Valkyrie-project van Aston Martin en Adrian Newey, niet toevallig partner en ontwerper van Red Bull.

Dat Cosworth motoren weet te bouwen, bewijst de geschiedenis. Het bedrijf uit Northampton werd in 1959 opgericht door Mike Costin en Keith Duckworth. Zij bouwden met geld van Ford de succesvolste motor in de F1-geschiedenis, de DFV. Deze lichte V8-motor won tussen 1967 en 1985(!) maar liefst 22 wereldtitels en was ook succesvol in Le Mans.

Cosworth was voor het laatst in 2013 actief in de Formule 1. Het leverde indertijd V8-krachtbronnen aan Marussia. In totaal behaalden de motorenbouwer 176 Grand Prix-overwinningen met onder andere Lotus, Mclaren, Williams en Brabham.