Silverstone druipt van de historie én de regen

Vorig jaar werd Max hier indrukwekkend tweede. (c) Red Bull

Komende zondag krijgen Formule 1-liefhebbers wereldwijd een ware klassieker voorgeschoteld. Samen met de Grand Prix van Italië deelt de Grand Prix van Groot-Brittannië namelijk de eer om sinds het ontstaan van de Formule 1 in 1950 onafgebroken deel uit te maken van de racekalender. De eerste vijf jaar werd de race gehouden op het voormalige RAF-vliegveld van Silverstone. Diverse stukken van het circuit liggen dan ook op exact dezelfde plek als de toenmalige start-, landings- en taxibanen. Denk daarbij aan ‘Maggotts’, ‘Becketts’, ‘Hangar Straight’ en ‘Stowe’.

Vanaf 1954 wisselde het traditierijke circuit om beurten met het ‘Aintree Motor Racing Circuit’ en later nog met Brands Hatch. Sinds 1987 is Silverstone echter weer onafgebroken gastheer van dit evenement en had dat in principe nog tot en met 2026 gebleven, ware het niet dat de eigenaar van Silverstone, het bestuur van de British Racing Drivers’ Club, heeft aangegeven het contract na 2019 te willen verbreken vanwege de hoge kosten die het organiseren van de Grand Prix met zich meebrengt. Overigens is het niet de eerste keer dat Silverstone van de kalender dreigt te verdwijnen, in 2010 zou de Britse Grand Prix voor tien jaar naar Donington verhuizen, maar het circuit bleek niet aan de eisen te voldoen en kon geen financiële garanties geven waardoor het hele plan werd afgeblazen.

Ingrijpende wijziging

Men bleef dus op Silverstone racen, maar in 2010 is wel een ingrijpende wijziging doorgevoerd in de lay-out van het circuit. Ging men na ‘Abbey’ linksaf naar Bridge en Priory, sindsdien buigen de coureurs af naar rechts om via een aantal uitdagende bochten als ‘Ireland’ en ‘Arena’ het lange rechte stuk op te komen dat bekend staat als ‘National Straight’. Dit stuk ligt exact op dezelfde plek als de toenmalige start- en landingsbaan en voerde via ‘Brooklands’ en ‘Luffield’ naar start-finish. Echter, in 2011 werd een nóg ingrijpender wijziging gerealiseerd. Het pits-complex, en dus ook de start-finishlijn, verhuisde namelijk naar het stuk asfalt tussen ‘Club’ en ‘Abbey’, waarmee laatstgenoemde bocht de eerste bocht van het circuit is geworden. Gebleven is het feit dat dit 5,891 kilometer lange circuit een ware uitdaging vormt voor de coureurs en monteurs vanwege de combinatie van zeer snelle en ultra langzame bochten. In combinatie met de diverse lange rechte stukken en de typische Engelse weersomstandigheden vereist het een uitgekiende afstelling en goed doordachte bandenstrategie. De nieuwe, bredere en snellere bolides zullen ongetwijfeld voor nog meer spektakel zorgen gedurende de 52 rondes die deze Grote Prijs tegenwoordig telt. In Oostenrijk sneuvelde het baanrecord van Michael Schumacher uit 2003, naar verwachting zal op Silverstone de 1:33,401 van Mark Webber uit 2013 voorgoed uit de boeken gereden worden.

Thuisrace

Voor meer dan de helft van de huidige Formule 1-teams is deze Grand Prix een soort ‘thuisrace’, immers vele fabrieken liggen binnen een straal van 100 kilometer van Silverstone. Toch is er van de huidige coureurs maar één die zich hier ook écht thuis voelt. Lewis Hamilton is hier met vier overwinningen, waaronder de afgelopen drie jaar, namelijk heer en meester. Mocht hij dit jaar winnen dan komt hij gelijk met de Fransman Alain Prost en landgenoot Jim Clark die hier beiden vijf keer zegevierden. Hij zal dan wel kampioenschapsleider Sebastian Vettel moeten aftroeven. De Duitser heeft op zijn beurt een andere mijlpaal op het oog. Silverstone is samen met Monaco, Monza en Spa namelijk één van de vier circuits die in 1950 deel uitmaakten van het allereerste Formule 1-seizoen. Nu Vettel heeft gewonnen in Monaco, zal hij er op gebrand zijn ook Silverstone, Spa en Monza aan zijn palmares toe te voegen. Dat zou een unicum zijn in de Formule 1.

Kans op regen

Ondertussen hebben Nederlandse fans hun verwachtingen aardig bij moeten stellen. Wanneer Max Verstappen hier zondag de race kan uitrijden is dat al een prestatie op zich. Een schril contrast met vorig jaar toen hij hier tweede werd na een sensationele manoeuvre op Nico Rosberg in de hoge snelheidscombinatie van ‘Maggotts’. Volgens Red Bull teambaas Christian Horner ligt dit circuit de RB13 bijzonder goed. En bovendien is de kans op regen hier vrijwel altijd aanwezig. Wellicht is Max’ seizoen op het voormalige vliegveld van Silverstone dan ook eindelijk ‘ready for take-off’’.

Bekijk hier het volledige tijdschema van het aankomende raceweekeinde.