Pedrosa pakt poleposition, Rossi mist Q2 voor MotoGP Catalunya

Voor de tweede keer dit seizoen mag Dani Pedrosa vanaf poleposition starten. Toen dat in Jerez gebeurde, won de Honda-coureur de wedstrijd. De kans is aanzienlijk dat hem dat ook in de Catalaanse Grand Prix lukt. Ook Jorge Lorenzo en Danilo Petrucci (beiden Ducati) mogen zich melden op de eerste rij van het circuit van Montmélo.

Pedrosa was uiteraard in zijn nopjes met de poleposition. “Meestal ben ik niet zo goed in de kwalificatie, maar vandaag ging het uitstekend. We hebben vandaag nog veel kunnen proberen met de banden, de afstelling en de vering en het ziet er goed uit. Ik hoop dat we het morgen kunnen volhouden met de banden, want het lijkt erop dat het morgen nog warmer is dan vandaag.”

In die omstandigheden – warm, weinig grip, hoge bandenslijtage – is juist lichtgewicht Pedrosa in het voordeel. Doordat hij zo licht is, komt er minder druk op de banden, die daardoor net iets minder snel slijten dan bij zwaardere coureurs. De omstandigheden in Jerez, waar Pedrosa vanaf poleposition won, waren vergelijkbaar. Pedrosa is bovendien een goede starter, ook dankzij zijn geringe gewicht.

Op grond van de tweede dag van de GP van Catalunya lijkt het een onvoorspelbare wedstrijd te worden. Hoge temperaturen en weinig grip brachten verrassende uitslagen. Marc Marquez crashte in zijn laatste poging om naar de eerste rij te komen – zijn tweede crash in de kwalificatie en de vierde van de dag. De man die in de trainingen de snelste was, start zodoende vanaf de vierde plaats, met naast zich de Aprilia van Aleix Espargaro en de Ducati van Alvaro Bautista.

Rossi niet in Q2

Het was verbazingwekkend druk in Q1, waarin de dertien coureurs die na de drie vrije trainingen buiten de top 10 vielen de kans aangrepen zich alsnog te plaatsen voor Q2. Maar van die dertien konden er maar twee door naar Q2. Dat waren Jonas Folger en Maverick Viñales, die zich uiteindelijk als respectievelijk achtste en negende kwalificeerden. Valentino Rossi (dertiende), Johann Zarco (veertiende) en Cal Crutchlow (zeventiende) moesten in Q2 toekijken hoe de plaatsen voor de eerste vier startrijen werden verdeeld.

Geen van de vier Yamaha’s had de top 10 gehaald. De reden daarvoor kan gevonden worden in het feit dat Yamaha ervoor koos te gaan testen in Aragon in plaats van mee te doen aan een test op het circuit van Montmélo een paar weken geleden. Ze begonnen dus aan de Grand Prix met twee dagen achterstand op de Honda’s en de Ducati’s, die wel al eerder hadden kunnen werken aan de afstelling van de machines en met een veel betere basis konden beginnen.

Circuit weer aangepast

De teams kregen de kans om te testen op Montmélo omdat het circuit enigszins was aangepast na het ongeluk vorig jaar waarbij Moto2-coureur Luis Salom om het leven kwam. Gisteren bleek echter dat de chicane die ook in de Formule 1 wordt gebruikt, niet geschikt is voor de MotoGP, omdat het asfalt en daarmee de grip er anders is dan op de rest van het circuit. Dat leidde tot een fors aantal valpartijen, waarop de veiligheidscommissie besloot toch maar terug te gaan naar de 2016-layout.

Uit die test was overigens ook gebleken dat de banden snel slijten bij hogere temperaturen, zoals die morgen in de race worden verwacht. Het verschil liep op tot wel vier seconden per ronde. Bandenmanagement wordt dus cruciaal in de wedstrijd.

Ducati’s doen het goed

Na de zege van Andrea Dovizioso op Mugello een week geleden en de derde plaats daar voor Danilo Petrucci (foto) op de klanten-Ducati, deden de Ducati’s het ook op Montmélo opvallend goed. Het lange rechte stuk en de snelle bochten zijn in het voordeel van de Italiaanse machines. Voor Jorge Lorenzo was het de negende keer in successie dat hij in Barcelona vanaf de eerste rij start, maar de eerste keer met Ducati. Voor Petrucci, die het een week geleden al zo verrassend goed deed, was het de eerste front row. “Het was een moeilijke kwalificatie. Ik ben drie keer bijna gecrasht”, vertelde Petrucci. “Of het podium weer haalbaar is, weet ik niet, maar top 5 zou er toch wel in moeten kunnen zitten.” Dovizioso start vanaf de zevende plaats.

Martin snelste in Moto3

In de Moto3 was het opnieuw Jorge Martin die de snelste tijd neerzette. Bo Bendsneyder kwalificeerde zich op de vijftiende plaats. Mogelijk volgen ook nu weer gridstraffen omdat coureurs te langzaam rondreden terwijl ze wachtten op een snelle slipstream.

Alex Marquez pakt pole in Moto2

Alex Marquez deed in de Moto2 wat zijn broer in de MotoGP naliet: poleposition pakken. Voor eigen publiek – de familie Marquez woont op een steenworp afstand van het circuit van Montmélo – bleef hij Mattia Passini en Lorenzo Baldassari voor. Teamgenoot Franco Morbidelli, de leider in het kampioenschap, kwalificeerde zich op de zesde plaats.

Foto’s: MotoGP.com